Ik ben met mijn vriend René op bezoek bij de wijngaard Glos Mogador
Onze gids vertelt super gepassioneerd over de wijn, de grond, en de manier waarop ze ervoor zorgen dat de druiven goed kunnen groeien in extreme, soms woestijnachtige omstandigheden.
We zijn namelijk in de wijnregio Priorat, in een stadje in Catalonië, zo’n anderhalf uur rijden ten westen van Barcelona.
Wat mij het meest bijblijft is het verhaal van onze gids die vertelt dat “op dit stuk grond verbouw methode A goed werkt, maar dat slechts een kilometer verderop verbouw methode B moet worden toegepast om de best mogelijke wijn te kunnen maken (van dezelfde druivensoort)”
Ik maak in mijn hoofd de vergelijking met ondernemen. Methode of tip A werkt goed voor ondernemer A, maar ondernemer B zal geen succes hebben met methode A. En andersom.
Wat voor de ene ondernemer werkt, werkt niet voor een andere ondernemer.
Terwijl je misschien zou denken:
“Het zijn toch allemaal druiven?”
Hoeveel verschil kan er zijn in de beste groeimethode?
Als je je gaat verdiepen in wijnmakerij, dan besef je pas hoeveel erbij komt kijken om die Chardonnay bij jou in het glas te krijgen.
“Maak daar maar Grenache van Mariella. En we drinken dat glas lekker bij het haardvuur!” (zegt René ;)
René verbouwt ook wijn, dus die weet wat er nodig is om goede wijn te maken.
Wist je dat druivenranken wel 50-100 jaar kunnen worden? Hoe ouder de rank, hoe dieper de wortels de grond in gaan, hoe meer de wortels zijn afgestemd op de lokale bodemgesteldheid. Wijnstronken ‘communiceren’ met elkaar via de wortels, daarom is de onderlinge afstand bijvoorbeeld super belangrijk.
Net als bij een ijsberg, kun je ook aan de oppervlakte niet zien wat er allemaal bij komt kijken bij het bouwen van een meant-to-be- business.
De drijfveren van de oprichter, haar talenten, passie, trauma’s, kennis, ervaring, de levenslessen…
… dat zijn de wortels van een bedrijf.
Dus als je iemand met succes ziet en je denkt: ‘Dat wil ik ook!’ of ‘Dat kan ik ook, als ik hetzelfde ga doen wat zij heeft gedaan…
… besef dan dat jouw wortels anders zijn. Of dat je op andere grond staat.
Een marketing cursus van duizenden euro’s garandeert geen succes als je er iets mee gaat doen wat niet bij je past.
Ook al zien alle wijngaarden er van de buitenkant hetzelfde uit, als je van heel dichtbij kijkt, zijn ze allemaal anders. De blaadjes zijn anders, de wortels anders, de wijn smaakt anders, en de wijnboer heeft zijn eigen aanpak.
De wijnboer die wij bezoeken in Priorat gebruikt eeuwenoude technieken, en elke fles heeft zijn eigen fermenting procedure en daar zitten weer heel speciale processen aan vast. De liefde voor wijnmakerij straalt ervan af. Ook de liefde voor het milieu, want deze wijnboer werkt met met biogeneratieve verbouwingsmethoden waarbij ziekten en kwalijke insecten niet worden bestreden met chemische middelen, maar met ‘natuurlijke vijanden’.
Ik zie een wijnboer die ervoor kiest om het op deze manier te doen. Kwaliteit versus kwantiteit, iemand die snoeit (goed snoeien is een kunst) met veel liefde voor zijn bedrijf.
Ik houd en geniet daarvan.
Liefde is een belangrijk ingrediënt.
De liefde van de wijnboer voor zijn wijn, voor zijn druiven, voor zijn streek, voor zijn klanten…
Deze weg van de liefde is vaak niet makkelijker, en dat geldt natuurlijk ook voor ondernemen vanuit liefde, vanuit passie.
Als de makkelijke weg van pesticiden niet bij je past, pas je daarvoor.
Als je met liefde jouw ondernemerswortels laat groeien, vind je jouw manier om niet alleen te overleven, maar te groeien en te bloeien.
Zelfs de tips en trucs die je leert in de duurste marketing cursus zullen niet voor je werken als jij jouw basis niet op orde hebt. Als jouw business niet groeit op de wortels van jouw natuurlijke talenten.
Dus, als iemand jou een WORTEL voorhoudt met garantie dat zijn methode A zeker voor jou gaat werken, en razendsnel…
… think again!
“Als wat je doet niet past bij wie je bent, kun je het wel schudden.”-Serracoaching
Ondernemen vanuit talent is vakmanschap…
Elke succesvolle ondernemer heeft zijn eigen worsteling, trauma’s en tegenslagen gekend.
Er zijn geen shortcuts.
En je kunt niet net doen alsof met een methode A, als methode B gewoon beter bij jou past.
Als je het bijvoorbeeld echt niet leuk vindt om met klanten te werken, voelen je klanten dat.
Je valt door de mand. Je oogst mislukt.
Als je alleen maar snel geld wilt verdienen, zonder er vol voor te willen gaan, zonder purpose en passie voor wat je doet…
Forget it!
Zelfs ‘passief inkomen’ bestaat voor een grote deel uit ‘passie’.
Met een meant-to-build business groei je naar wie je bent, en geld is het gevolg.
Zet in de wereld wat jij in de wereld wilt zetten.
Jouw brandend verlangen is het signaal dat de wereld snakt naar jouw talent.
Kijk dus goed naar je EIGEN verlangens en wensen, ga diep naar binnen.
Je mag kijken naar het succes van een ander, maar besef dat je alléén de voorkant ziet.
Ondernemers worstelen als ze het plan van iemand anders volgen, in plaats van hun eigen plan. Maar wanneer je jouw eigen natuurlijke opmaak (je wortels) begrijpt en je acties hierop afstemt, werk je aan duurzaam succes.
Jouw talent DNA heeft weer heel andere voeding nodig dan die bekende ondernemers die honderden deelnemers tegelijk coachen in een online programma waarin je dezelfde trucjes leert die voor hem of haar gewerkt hebben.
Maak niet de fout die veel ondernemers maken dat ze bouwen op het succesvolle fundament dat past bij de wortels en lifestory van een ANDERE ondernemer.
Jij bent jij.
Onthoud:
- Als je niet doet wat bij je past, gaan je klanten dat voelen en overeenkomstig reageren.
- Als je niet doet wat bij je past, werk je aan je eigen ondergang. Of je zaken gaan slecht, of je gezondheid moet het bekopen. Een burnout ligt op de loer als je continu met mensen werkt waar je niet blij van wordt.
- Als je niet doet wat bij je past, gaat geen ‘trick in the book’ je helpen het succes te bereiken waarnaar je verlangt.
- Als je niet doet wat bij je past, moet je keihard blijven werken en zal je geen flow ervaren
- Als je niet doet wat bij je past, kun je het geld dat je aan marketing besteedt, net zo goed door de plee spoelen, omdat je niet de juiste klanten gaat aantrekken.
“Doe wat bij je talenten past, en je bedrijf voelt als een thuis.”
-Serracoaching
Niks is constant in het leven.
Je hebt alleen jezelf als houvast.
Verspil je kostbare jaren niet aan zelftwijfel.
Vertrouw op je talent, op wat je al in huis hebt.
Zo maak je de beste keuzes.
Kies nu voor een Serracoaching talentscan, ontdek je ware talent, zodat je jouw bedrijf kunt bouwen op je eigen fundament.
Ik kan je laten zien voor welke business je geboren bent, en hoe je jouw talent en visie met de wereld kunt delen.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden talentscan
Ik houd je niet mijn wortel voor, maar jouw eigen wortel.
No regrets,
p.s: Als je het nog niet hebt gedaan, meld je hier aan voor mijn next level Dream business groep, want vanaf de 2e week van september geef ik weer masterclasses talent readings -en archetype readings en Next Heel Level Dream MasterClasses. (ook geschikt voor oud deelnemers)
Tot snel!