Stop Met Invullen, Start Met Vragen
Er is iets fascinerends aan hoe vaak vrouwen over problemen praten, vooral binnen vriendschappen. Het is bijna alsof we vrouwen zich verbinden door te klagen, te ventileren, of zelfs te ‘gossipen’. Even voelt het goed; je wordt gehoord, je voelt je begrepen. Maar ironisch genoeg kan dit ook een valkuil zijn. Het is als een oude grammofoonplaat die blijft hangen in dezelfde groef — hoe meer je praat over het probleem, hoe dieper je vastzit in het patroon.
Het wordt echter pas echt interessant als we kijken naar hoe vrouwen omgaan met problemen in een professionele context. Vaak vermijden ze het als de pest om over problemen te praten waar het er écht toe doet: in hun copywriting, in gesprekken met potentiële opdrachtgevers , klanten en of werkgevers. Terwijl daar juist een enorme kracht zit.
Door strategische vragen te stellen, ontdek je problemen die anders nooit naar boven zouden zijn gekomen en kun je jezelf positioneren als de oplossing — niet als iemand die gewoon uitvoert.
Neem bijvoorbeeld X, een deelneemster in mijn coachingprogramma. Haar intuïtie zei dat ze haar oude opdrachtgever een e-mail moest sturen met de vraag of er misschien ruimte was om andere talenten in te zetten binnen het bedrijf. Ze stond achter de visie van het bedrijf, maar wilde niet terug naar haar oude uitvoerende taken. Haar instinct was om die mail meteen te sturen, de oplossing al in te vullen, en vroeg aan mij hoe ze haar talenten kon verkopen. Maar dit was een gemiste kans.
Tijdens ons coach gesprek bespraken we een andere aanpak: in plaats van meteen hard te werken en zichzelf ‘te verkopen’, raadde ik haar aan om eerst een stap terug te doen. Rustig achteroverleunen en een gesprek inplannen met de persoon aan wie ze de vragen wilde stellen.
Waar loopt de opdrachtgever, klant of werkgever vast met betrekking tot……?
Wat kost dat hun qua tijd, energie en of geld?
Hoe willen ze zich voelen?
Wat hebben ze al geprobeerd?
Etc, etc
Wat heeft het bedrijf nu echt nodig met betrekking tot de thema’s waar zij een grotere rol wilde spelen?
Dit voelde aanvankelijk heel ongemakkelijk voor haar, omdat het tegen haar natuurlijke neiging inging om direct met oplossingen te komen.
Maar die ongemakkelijkheid bleek juist haar grootste groei. Door vragen te stellen in plaats van zichzelf meteen te verkopen voelde ze niet meer dat ze onderaan de pyramide begon, maar kon nu gelijkwaardig in gesprek gaan, vanuit autonomie. Het resultaat?
Een diepgaander gesprek, waarin nieuwe kansen en problemen naar voren kwamen waar ze zelf niet aan had gedacht. En die in alignement waren met de talenten die ze meer wilde inzetten.
Bovendien zorgde het ervoor dat de opdrachtgever zich gehoord voelde, wat de band tussen hen versterkte.
Kracht van vragen stellen
Dit zie ik keer op keer bij de vrouwen met wie ik werk. Ze vullen vaak meteen in wat ze denken dat de ander nodig heeft. Of dat nu gaat om een nieuwe baan, een opdrachtgever, of een klant. Maar door die haast missen ze kansen. Het echte spel begint wanneer je leert om de juiste vragen te stellen — niet alleen om problemen op te lossen, maar om te ontdekken waar de werkelijke pijnpunten liggen.
Stel je voor dat je in plaats van direct hard te werken en volop met oogkleppen voor de klus te gaan, je energie richt op het stellen van krachtige vragen. Je ontdekt misschien problemen waar je klant of opdrachtgever zich niet eens van bewust was. Je creëert niet alleen een opdracht, maar misschien zelfs een hele nieuwe rol die beter past bij jouw talenten.
Het stellen van vragen verandert direct de energie. Je voelt je niet langer iemand die hard moet werken om gezien te worden, maar iemand die gelijkwaardig met de ander aan tafel zit.
Conclusie
Problemen naar boven halen en bespreken, in je copywriting, in gesprekken met klanten, opdrachtgevers of op LinkedIn, is geen zwaktebod. Integendeel, het is een van de grootste gemiste kansen voor hardwerkende vrouwen als je het niet doet.
Succesvolle ondernemers lossen problemen op. Door pijnpunten te benoemen, wrijf je niet zout in de wonden, maar creëer je juist een kans om verbinding te maken en te laten zien dat jij de oplossing hebt. Het is bovendien een van de snelste manieren om te laten zien dat jij een expert bent.
Tevens ondersteunt het je bij:
- Afbakening van je diensten – Door duidelijk te zijn over welke problemen jij wel en niet oplost, bescherm je jezelf. Het stelt je in staat grenzen te stellen, waardoor je minder snel wordt overladen met verzoeken die niet bij je expertise passen.
- Heldere verwachtingen scheppen – Door vanaf het begin de echte pijnpunten en verlangens naar boven te halen, schep je realistische verwachtingen bij de klant of opdrachtgever. Dit voorkomt misverstanden en zorgt voor een sterkere samenwerking op de lange termijn.
- Inzicht in productopbouw – Het bespreken van problemen helpt je ook om je diensten op te delen in verschillende niveaus. Zo geef je niet alles weg voor een prik, maar kun je gefaseerd waarde leveren, passend bij de specifieke behoeften van je klant.
Wil je ontdekken hoe je jouw talenten echt kunt benutten?
Stop met invullen en begin met het stellen van de juiste vragen.
In plaats van jezelf af te vragen wat je nog meer moet leren, vraag jezelf eens: “Welk probleem lossen mijn talenten eigenlijk op?”
Nieuwsgierig naar deze nieuwe aanpak?
Ik wil je laten zien hoe je op een veel eenvoudigere manier geld kunt verdienen en leuke klanten kunt aantrekken. Want laten we eerlijk zijn: je bent in de business van probleemoplossing. Geen probleem = geen geld. Hoe groter het probleem dat je oplost, hoe meer je kunt verdienen. Ja, dat geldt ook in het bedrijfsleven. Weg met het gedateerde salarissysteem!
Het stellen van de juiste vragen is essentieel in mijn Rock Your Talent-methode. Hiermee ontdek je hoe je meer kunt verdienen met je unieke vaardigheden, zonder opnieuw te beginnen. In de Sell & Share-fase leer je hoe je jouw talenten aan de buitenwereld presenteert en er daadwerkelijk geld mee verdient. Deze methode is ontstaan door 14 jaar samenwerken met duizenden vrouwen.
Durf jij al te leunen op jouw echte talenten?
Laat het “lieve meisje”- of “harde werkende buffel”-syndroom achter je en omarm met zelfvertrouwen je ware potentieel. Dit is de manier om écht gezien te worden voor de talenten die jou energie geven en daar goed voor betaald te worden.
Ik help je er graag bij!
xoxo