Ikzelf tennis niet. Helaas ontbreekt het mij aan talent voor deze sport ;) Maar gisteren heb ik een paar afleveringen van Breakpoint op Netflix gezien. Deze documentaire neemt je mee op reis met enkele van ‘s werelds meest getalenteerde tennissers die willen schitteren op Grand Slam-toernooien.
Een van de meest memorabele momenten in de documentaire vond ik de wedstrijd tussen Ajla Tomljanovic en Serena Williams tijdens de US Open. Een indrukwekkende 23.000 fans waren duidelijk voor Williams. Het was de laatste wedstrijd van Williams voor een uitzinnige menigte in het Arthur Ashe Stadium, het grootste tennisstadion ter wereld.
Het publiek in dat immense stadion was zó fanatiek, dat de vraag rees wie Williams met pensioen kon sturen. De avond voor haar belangrijkste wedstrijd van haar leven ging Ajla uit eten met familie en vrienden, en uiteraard kwam de wedstrijd tussen haar en Serena ter sprake. Haar vader, tevens haar coach, maakte een grap over de komende wedstrijd en zei: “Hey guys, we are f***ed!”
Serena schitterde en had het publiek in haar handen. Tomljanovic speelde echter de belangrijkste wedstrijd van haar leven en behield haar focus. Ze slaagde erin alle ruis uit te schakelen en zich volledig te richten op haar eigen spel. Dit was een indrukwekkende prestatie, aangezien het gemakkelijk was om afgeleid te worden door de omstandigheden en het grote publiek van 23.000 mensen dat voor haar tegenstander juichte.
Tomljanovic’s vermogen om in dat moment in haar eigen bubbel te blijven en volledig in het moment te zijn, gaf haar een aanzienlijk voordeel ten opzichte van Williams. Ze slaagde erin de druk te doorbreken en alle afleidingen buiten te sluiten. Iets wat een andere sterspeler, de nummer 2 van de wereld, Anett Kontaveit, eerder niet lukte.
Zoals Kobe Bryant ooit zei: “When you’re in the zone, you got supreme confidence.”.
Ajla kon haar eigen spel spelen. Ze richtte haar focus op haar racket en sloeg de beste tennisspeelster Serena Williams van de baan.
Deze wedstrijd toonde aan dat Tomljanovic, door de druk te doorbreken en zich niet te vergelijken met anderen, een óngelooflijk voordeel had. Ze bleef gefocust op haar eigen spel, ondanks de ruis en de 23.000 supporters van Williams. Haar passie en plezier voor het spel gaf haar een voorsprong op op haar tegenstander – een onzichtbare kracht die haar hielp zegevieren.
In de wereld van marketing en ondernemen worden we vaak geconfronteerd met concurrentie en de druk om nog zichtbaarder te zijn. We willen de meeste klanten aantrekken en de beste zijn. Sommige ondernemers willen zelfs hun ‘concurrentie’ verslaan. Maar soms vergeten we dat we een oneerlijk voordeel kunnen benutten door passie en plezier te hebben in ons werk.
Ajla’s overwinning tegen Serena Williams laat zien dat wanneer je je eigen pad volgt en je niet vergelijkt met anderen, en in je eigen zone blijft en daarmee een ongelooflijk voordeel kunt hebben. Tomljanovic slaagde erin de externe druk te weerstaan en zich volledig te richten op haar spel. Het leek alsof ze op dat moment genoot van wat ze deed en van het spel.
Onze passie en enthousiasme maken ons uniek en onderscheidend in dezelfde branche. Wanneer we met enthousiasme, zelfvertrouwen en passie werken, stralen we dat uit naar onze klanten en creëren we een sterke verbinding. Dit zorgt ervoor dat klanten zich aangetrokken voelen tot ons merk en ons vertrouwen.
Jij kunt óók een oneerlijk voordeel creëren in je marketing en business.
Zonder dat je iemand anders hoeft te zijn…
Door op zoek te gaan naar jouw zone kan je een sterke emotie oproepen bij jouw ideale klant en kun je daarmee een krachtig voordeel behalen.
Het triggeren van emotie in je marketing heeft verschillende effecten op je klanten:
– Je ideale klanten voelen zich begrepen door jou
– Je ideale klanten vertrouwen je meer
– Je ideale klanten voelen dat ze bij jou moeten zijn
Als je emotie NIET gebruikt in je marketing, gebeurt er het volgende:
– Je ideale klanten voelen weinig urgentie
– Jouw ideale doelgroep ziet jou niet als een expert
– Mensen vergeten je sneller
– Je krijgt minder reacties op je blogs, nieuwsbrieven en of Social Media Posts
-Je trekt de verkeerde klanten aan
Daarom bied ik een nieuwe betaalde Masterclass aan waarmee jij deze zone in jezelf kunt vinden, en kunt verpakken én verkopen. Meld je hier aan, zodat je kunt profiteren van dit ‘oneerlijke’ voordeel en jouw marketing naar een hoger niveau kunt tillen!
Laten we leren van Ajla’s overwinning. Laten we ons richten op ons eigen spel en onze eigen passie, in plaats van te proberen anderen te evenaren. Laten we genieten van wat we doen en dit uitstralen naar onze klanten.
Als je helder zicht hebt op waar je goed in bent (jouw genius zone) kun je jouw eigen creativiteit gaan ontdekken en je voordeel benutten voor wat het waard is. Op deze manier creëren we een oneerlijk voordeel ten opzichte van de concurrentie en kunnen we succes ervaren dat verder reikt dan alleen het behalen van doelen.
x0x0