De afgelopen maanden beken ik steeds meer kleur.
“Hoe bedoel je, Mariëlla?”
Nou, deze week heb ik bijvoorbeeld op LinkedIn een reactie gepost met mijn mening over de C. situatie.
En dat voelde spannend.
Ik stelde mij kwetsbaar op, want ik legde mijn ziel en zaligheid in die post. Ik ging echt ergens voor staan waarvan ik wist dat mensen het irritant konden vinden.
Maar omdat ik 100% trouw wil zijn aan mezelf, kon ik niet anders dan mijn waarheid delen.
Uit ervaring weet ik dat je pas 100% trouw aan jezelf kunt zijn, als je ook 100% verantwoordelijkheid kunt nemen voor de consequenties van het delen van je visie.
Anderhalf jaar geleden bijvoorbeeld, had ik mijn visie gedeeld op Facebook over C. En ik kreeg mijn Amerikaanse Mastermind groep over mij heen. Wist niet dat het politiek gevoelig lag. Ik heb daarna besloten om afscheid te nemen van deze groep, omdat deelname aan deze groep niet meer klopte met mijn principes van inclusiviteit en openheid.
Ik geloof dat we allemaal onderdeel zijn van één geheel. We hebben allemaal een stukje van de grote universele puzzel in huis.
En ik voelde dat mijn puzzelstuk op dat moment niet (meer) pastte in die Mastermind groep.
So be it.
Door nee te zeggen kwam ik weer terecht in een MasterMind die veel beter bij mijn ideation talent past.
Je kunt alleen jouw juiste plek in de magische puzzel vinden als je laat weten dat je een puzzelstuk bent.
En jouw puzzelstuk past alleen op een open (minded) plek.
Daarom sta ik altijd graag open voor andermans ideeën, maar als mijn ideeën in een groep worden veroordeeld (niet beoordeeld) en ik blijf in die groep, dan krijgt mijn ideation talent niet de ruimte die ideation verdient.
Ik vind veiligheid en openstaan voor andermans talenten en ideeën ontzettend belangrijk. Serracoaching is er dan ook op gericht een omgeving te creëren waarin we allemaal onszelf kunnen zijn.
Iedereen is uniek en bijzonder en we kunnen allemaal van elkaar leren.
Hoe gek een nieuw idee ook mag klinken…
… niks is TE gek.
Toch vinden ontzettend veel vrouwen het moeilijk om voor hun visie te staan.
Bang om afgewezen te worden.
“What we fear doing most is usually what we most need to do.” – Ralph Waldo Emerson
Terwijl voor je visie staan de snelste weg is naar vrijheid, zichtbaarheid, geld en succes.
Kritiek krijgen is niet leuk, maar tegen kritiek kun je je wapenen. Ik wil dat je je standpunt delen van de positieve kant bekijkt. Op jouw unieke, eigen authentieke visie kunnen klanten aanhaken.
Jawel, alleen als je jezelf bent, trek je de leukste klanten aan.
Klanten bij wie JIJ jezelf kunt zijn, terwijl zij zichzelf bij jou kunnen zijn.
Als je dát voor elkaar krijgt, dan heb je een next level dream business.
Maar om een klantenmagneet te worden, wil je dus altijd beginnen met jezelf zijn.
En jezelf zijn is zoveel makkelijker met inzicht in je aangeboren talenten
Beken geen kleur als je nog twijfelt. Ontdek eerst je eigen kleuren voordat je de wereld gaat schilderen.
Maar zodra je eenmaal je ware talenten owned, als je weet welke kleur jij aan de wereld wilt geven, dan geeft dat enorme rust en focus.
Je handelt moeiteloos in lijn met je eigen principes. Met zelfvertrouwen glijdt kritiek van je af als waterdruppels van het verendek van een eend.*
*of parkiet, mus, merel, kanarie, ekster, vlaamse gaai, ijsvogel, zwaan, koolmees, kraai, struisvogel, papegaai, torenvalk, sperwer, fuut, waterhoen, etc.
Als je staat voor waar je in gelooft, ontmoet je ‘vanzelf’ super veel leuke mensen, is mijn ervaring. Mensen met wie je connectie voelt.
Veel vrouwen zien succes nog als een kwantiteit; hoe meer volgers, hoe meer bereik, hoe meer geld, hoe meer succes.
Echter, hoe meer je de massa wilt bedienen, hoe minder scherpe keuzes je wilt maken. Je merk wordt steeds vlakker. Een allemansvriend is een vriend van niemand. Marketeers hebben de neiging om hun verhalen vlak te houden. Maar hoe specifieker je je verhaal maakt, hoe meer je mensen raakt.
Dus: Méér raken, in plaats van meer mensen raken.
En wees niet bang als je mensen afschrikt, want niet-ideale potentiële klanten wegjagen, is de beste manier is om ideale klanten te krijgen!
Twee zaken zijn enorm belangrijk om mensen te ráken:
spanning en polarisatie.
Zoek de spanning op!
Spreek je uit over wat belangrijk voor je is.
En wees niet bang dat mensen zich tegen je keren.
“Don’t go where the masses are. Go where the tension is.” – Bureau Crispin Porter Bogusky
Mijn LinkedIn post deze week was een reactie op een post van een directeur van een bedrijf. Hij had zijn post geplaatst, omdat hij klaar was met vechten, om mensen wakker te maken. Hij wilde stoppen met delen op Social Media en ging een LinkedIn pauze nemen. Hij nam stelling en sprak vanuit zijn hart. Hij deelde zijn emotie en straalde kracht uit.
Dat noem ik confident vulnerability.
Ontzettend veel mensen reageerden op zijn LinkedIn post. En niet dat likes alles zeggen, maar mijn ‘spannende’ reactie, scoorde ook beduidend hoger dan gemiddeld. 35 likes binnen een uur.
Helaas… zijn post is verwijderd door LinkedIn, maar dit was mijn reactie:
“Ik deel zelfde gevoel, maar ik voel vanaf mijn buik, mijn gut dat dit wel belangrijk is. Belangrijk uit te blijven spreken. Deze massa manipulatie is onder andere begonnen online en via media en zal eindigen online en via media. Dat is wat ik nu voel Zo creëren we snel een ripple effect. En die is nu al gaande. Steeds meer mensen beginnen zich uit te spreken en bekennen kleur. Ja het is belangrijk om in overvloed te blijven denken, vanuit liefde te handelen, verbinding te creëren, connectie met gelijkgestemden op te zoeken, energie managen, in oplossingen denken, niet aan meedoen, andere oplossingen verzinnen, mindset, mediteren, namaste etc. Maar het laten zien in de buitenwereld is ook belangrijk. Yin en Yang. Inner en outer world. Als we alleen maar maar aan inner world werken en niet dingen in de outer world doen, zal er niks gebeuren en andersom ook niet. We zetten elkaar aan het denken. Zaadjes worden gepland. Met zijn allen zetten we kleine lef-acties en die zorgen voor domino effect. Samen staan we sterk. Oplossing ligt altijd in verbinding met elkaar. De media etc. heeft tot nu toe voor verdeeldheid gezorgd. Als er ergens een moment in history om kleur te bekennen dan is het nu.”
Als je wéét waar je voor staat, kun je provoceren en een duidelijke stelling innemen.
Dan word je zichtbaar en geef je potentiële klanten de kans om bij jou aan te haken.
Om gebruik te maken van spanning en polarisatie, is een goede vraag voor jou (en je business) niet zozeer waar je vóór bent (positief), maar juist ook waar je TEGEN bent (negatief).
Een belangrijke stap in ontdekken wat je wél wilt, is ontdekken wat je NIET wilt.
Nu, mijn vraag aan jou:
Waar zeg jij NEE tegen?
En maak je geen zorgen, je hoeft niet meteen in het diepe te springen.
Voel je vrij om je mening met mij te delen in een persoonlijk bericht
No regrets,