Mijn vriend René is een beetje zenuwachtig.
Heel zenuwachtig.
Over 2 minuten begint zijn webinar met René Barbier, een bekende Catalaanse wijnboer.
Sinds het door covid-19 vrijwel stilvallen van de luchtvaart heeft René zich fulltime op de wijnmakerij gestort (en dan vooral het drinken van heel HEEL veel wijn :-0)
Zoals velen door de crisis tijdelijk gedwongen worden andere dingen te doen, heeft René zijn hobby nog serieuzer aangepakt.
Ontdek hoe René dankzij zijn talenten het roer succesvol in een andere richting kan gooien.
Begrijp me niet verkeerd. René was niet op zoek naar zichzelf of een nieuwe invulling van zijn carrière. 5 jaar geleden na zijn ontslag bij Martinair is dit zaadje al geplant en is die op zoek gegaan naar een andere invulling dan alleen vliegen.
René is happy als captain van een Boeing 787 dreamliner.
Bovendien ben ik zijn vriendin, dus had hij überhaupt geen reden om niet happy te zijn? (GRAPJE)
Toch, René?
René: “Wat jij zegt, schat.”
Zo meteen laat ik René het woord zelf tot je richten.
De talenten van René waar ik in dit blog op ga focussen zijn:
Responsibility
Communication
Winning Over Others (WOO)
Verderop in dit blog ga ik dieper op deze drie talenten in.
Het is prachtig om te zien hoe René zijn ding doet.
En zijn wijnbusiness het zo goed doet.
Klinkt goed. Maar zou je willen vertellen over je online wijn proeverij met René Barbier en Sara Perez, en hoe het zover is gekomen?
“Natuurlijk!”
Ga je gang.
René:
“Nou, 5 maanden geleden ik zit op een middag op de Elandsgracht op mijn terras wat melancholisch naar boven te staren of ik nog witte vliegtuigstrepen zie in de lucht. Ik vraag me af ‘gaan we nog vliegen dit jaar?’ Maar er vliegt weinig, behalve dan de gedachten door mijn hoofd.
Opeens staat mijn buurman op het balkon naast me. Ik denk dat hij me weer gaat vragen of ik al besloten heb een sedum grasdak te maken. Maar het gesprek neemt een andere wending dan ik had verwacht. Ik vertel hem over mijn wijngaard in Spanje.
En wat wil het toeval?
Zijn bedrijf is op zoek een bedrijf/persoon die online wijn proeverijen kan organiseren.
Fast forward 5 maanden…
Op 15 Oktober heeft Rene, samen met niemand minder dan René Barbier, zijn vrouw Sara Perez, een online wijnevenement met maar liefst 45 man georganiseerd. De organisatie van dit evenement koste meer dan 13.000 euro.
Ik knijp mezelf af en toe in mijn arm om te bevestigen dat ik niet droom.
René Barbier en zijn partner Sara Perez zijn de autoriteit op het gebied van wijn in Spanje. Hun ouders hebben de wijnstreek Priorat in de jaren zeventig op de kaart gezet. Rene en Sara hun methode van biodynamische en innovatieve landbouw waarbij druif, grond, natuur en mens symbiotisch samenleven is hét visionaire voorbeeld van de toekomst van de wijnmakerij.
Als René bijvoorbeeld naar New York reist en ze weten van zijn komst, dan staan kranten, magazines en tv in de rij om hem te interviewen.
Ze verkeren in de hoogste kringen, hebben een schitterend domein met honderden vaten, doen zaken met wijndomeinen als kastelen met ster restaurant ambiance.
Terwijl ik 2 wijnvaten heb en een… picnictafel!
Ik ben gewoon gaan praten met René en van het een kwam het ander en zijn we plannen gaan smeden voor samenwerking.
“Volgende week bijvoorbeeld verzorg ik de wijnproeverij bij een team event van een groot consultancy bedrijf dat gepaard gaat met een bestelling van 150 flessen. Ik doe de presentatie en ik haal René en Sara er op groot scherm bij als gastpresentator.
Prachtig.
En ik…”
Oké, even genoeg René.
René houdt van praten.
Dat is een talent van hem.
Een reden dat René in een flow terecht is gekomen, is het feit dat hij gewoon is gaat praten over wat hij doet. En wat hij wil. Dat geeft hem energie.
Talent is a consistent sustainable recurrent energy and need. It strengthens you but without the right skills, hard work and right context and role it won’t develop. You run out out of fuel. – Dries Lombaard
Als je praat over wat je wilt. Als je DURFT te praten over wat je wilt, dan pikken mensen dat op.
Je zou kunnen zeggen dat René zijn succes mede te danken heeft aan dat hij ‘gewoon’ wat is gaan kletsen met die vooraanstaande wijnmaker.
Nu denk je misschien:
“René heeft makkelijk praten.”
Letterlijk wel ja.
Maar wat René doet is zijn talenten inzetten.
‘Makkelijk praten’ is daar slechts één van.
Hij heeft het nodig om zijn gedachten zichtbaar te maken en deze te delen, a need to express zou Dries Lombaard zeggen.
Maar praatjes vullen geen wijnvaatjes.
René heeft zich letterlijk en figuurlijk door de stront gewerkt om zijn eerste wijn in het vat te krijgen.
En alles doet René met de hand.
Oké, voor het schapen stront scheppen gebruikt hij een schop.
René: “En handschoenen!”
Hij weet waarvoor hij het doet.
Maar onthoud.
Succes begint met een gesprek over je passie.
En dan bedoel ik niet een gesprek met jezelf.
Je hoeft ook geen makkelijke prater te zijn om te praten over wat je wilt en wat je doet.
Praten kan iedereen.
Ga in gesprek en geef mensen de kans om jouw talent te herkennen.
Door met mensen te praten, konden mensen René’s talent herkennen.
Verantwoordelijkheidsgevoel
In gesprekken met René voelen mensen aan ze dat ze grote projecten aan hem kunnen overlaten. Ze vertrouwen hem belangrijke zaken toe. Zoals de organisatie van een wine event met belangrijke klanten. En daar maak je mensen met verantwoordelijkheidsgevoel heel blij mee. Mensen met verantwoordelijkheidsgevoel hebben een need om een zelfstandig een project uit te voeren. Geef mensen met verantwoordelijkheidsgevoel autonomie over een project en duidelijke rol en off they go.
Communicatie
People with communicatie “need to express what they are thinking or feeling”. They want to be heard. Hey have a need to express’ – Dries Lombaard
Andere mensen kunnen horen wat mensen met communicatie denken. Ze vinden antwoorden door hardop uit te spreken wat hun gedachten en emoties zijn. Ze hebben behoefte om deze te ‘expressen’. Dat hoeft niet altijd in woord te zijn kan soms ook met fotografie, schrijven of blogs Met verhalen en kleurrijke voorbeelden kan René zijn gedachten heel goed overbrengen. Een echt storyteller. Maar ook met zijn uitstraling en lichaamstaal. René spreekt bijna geen woord Spaans.
Winning Over Others (WOO)
René heeft met aanstekelijke energie en dat hij goed nieuwe mensen voor zich kan winnen, zo heeft hij het hele dorp bij zijn wijngaard voor zich gewonnen. Woo is een ijsbreker en heeft een groot netwerk en heeft ook in dit geval de juiste mensen aan elkaar geconnect. Woo heeft ook behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten en die voor zich te winnen. Dat is een talent. Samen met zijn sturingskracht krijgt René dingen bij mensen voor elkaar. Hij heeft presence. Ze gunnen hem ook het beste. WOO noemen we dan ook wel de gunfactor. Woo heeft behoefte aan small talk en regelmatig het netwerk uitbreiden.
René heeft ontzettend veel lol in wat hij doet.
Zijn energie is aanstekelijk.
René is gewoon zichzelf.
En hij heeft daar succes mee.
Net zoals ik succes heb met mezelf zijn.
Waarom help ik ondernemende vrouwen om steeds meer zichzelf te zijn.
Wat JIJ trekt succes naar je toe.
Als je wilt dat de bal voor je gaat rollen, moet je een balletje opgooien.
Mensen pikken de signalen van jouw talenten op.
De juiste mensen herkennen jouw echte talent
Jouw échte wensen en verlangens komen voort uit jouw échte talenten.
Het maakt niet uit wat je hiervoor hebt gedaan.
En je hebt niet eerst een nieuwe studie nodig.
René gaat ook gewoon aan de slag.
Ik houd niet van man-vrouw stereotypering, maar om mijn boodschap kracht bij te zetten, doe ik het hieronder wel.
Voor mannen lijkt het makkelijker om gewoon maar te doen.
Het is de frustratie van veel vrouwen in corporate life dat ze worden gepasseerd door mannen.
Mannen die arrogant ongenuanceerde blufpoker spelen.
Maar de ‘fout’ ligt niet bij de man.
De ‘fout’ ligt erin dat we het onszelf als vrouwen te moeilijk maken.
Mannen doen niet moeilijk. Die helpen elkaar gewoon.
Mannen kunnen ook niet heel moeilijk doen, omdat ze de intelligentie missen om het ingewikkeld te maken.
“Oei Mariëlla, wat zeg je nu?!”
No worries, dat was mijn copywriter. Een slimme man, dus hij mag dit zeggen.
Even een flinke generalisatie:
Mannen overdrijven hun potentieel en vrouwen bagatelliseren hun echte potentieel
‘Vrouwen zijn getraind in het naar beneden halen en bagatelliseren van hun eigen prestaties’ Vreneli Stadelmaier
Sommige vrouwen noemen dat ‘arrogant’.
René: “Ik noem het liever ‘briljant’. ”
Een man kan met 1,5 jaar ervaring, 2 vaten, een vervallen schuurtje bij de rivier en een picknicktafel praten alsof hij een wijn kasteelheer is
Vrouwen denken ‘Ik ben er nog niet klaar voor’ , ‘Ik moet eerst een opleiding, doen’ , ‘eerst moet die website klaar’… enzovoort.
René heeft niet eens een website.
Maar René zegt wél:
“Weet je wat? Ik regel dat webinar. En ik stuur je een factuur voor 15.000 dollar.”
Natuurlijk vindt René dat ook rete spannend. Want op het moment dat hij zegt ‘Ja dat doe ik’ heeft hij nog geen idee HOE hij het gaat doen.
René was blij als captain, nu is hij blij als wijnboer.
Want werken met je talenten maakt je blij.
Maakt andere mensen blij.
Werk je met aangeleerde talenten gefrustreerd in corporate life dan werk je ook gefrustreerd als ondernemer met dezelfde aangeleerde talenten.
Maar als je je oude patronen durft te doorbreken, je aangeboren talenten ontdekt en die talenten inzet voor het bouwen van je droombedrijf…
… dán kan de bal voor je gaan rollen.
Help het toeval een handje door met mensen te spreken over wat je wilt.
Een ding weet ik zeker omdat ik met duizenden vrouwen heb gewerkt.
Voor wat je écht wilt, heb je ook het talent.
Wat je wilt, wil je niet voor niets.
Vroeg of laat gaat het ook voor jou gebeuren.
Beter vroeg, nietwaar?
It’s up to you.
Dus.
Klik nu hier en boek je talentscan.
Je kunt alleen spijt krijgen dat je het niet eerder hebt gedaan.
No regrets,
Meer info over Rene zijn Wijn avontuur? Check MasPlaneta op instagram en binnenkort verschijnt zijn nieuwe website.