Ik ben elke dag talent video’s aan het maken voor mijn besloten Next Level Dream Business Facebook groep
Erg leuk om talenten te laten ZIEN in beeld en geluid.
Want in de Next Level Dream Business groep bespreek ik de komende maand elke dag een talent en geef ik 3 tips over hoe je het talent van de dag inzet om een succesvolle meant to build business op te bouwen. Zodat jij – vanaf het allereerste begin vanuit je flow zone gaat ondernemen en met de allerleukste klanten gaat werken.
Eén talent in het bijzonder vind ik op dit moment erg interessant.
Hoewel dit talent bij mij zelf op nummer 27 staat (van de 34 talenten) bespreek ik in dit blogartikel het talent Belief (overtuiging) en geef ik 3 onconventionele tips hoe je dit talent inzet om je droomklanten aan te trekken.
Ik trek veel vrouwen aan met het talent Belief.
Niet alleen in mijn Facebook community en in de 3e en 4e Rock Your Talent trainingen zaten ook veel vrouwen met dit bijzondere talent.
Niet zo gek want mensen met het talent belief zijn purpose driven en hebben sterke core values die ze hun hele leven bij zich dragen. Mensen met belief hebben een sterk idee hoe dingen gedaan moeten worden: zowel in relaties, gezondheid of familie. Deze beliefs beïnvloeden je gedrag op heel veel manieren.
Belief geeft je ook duidelijkheid en richting.
Met Belief voeg jij passie, ethiek en purpose toe aan je team.
Belief is vaak familie georiënteerd en soms zelfs spiritueel. Met belief ben je betrouwbaar. Mensen weten wat ze aan je hebben.
Mensen met het talent belief zijn ook vaak altruïstisch (onbaatzuchtig).
Ik heb mensen die bij Serracoaching belief als talent hebben ontdekt, heel mooie dingen zien doen.
- Een deelneemster heeft een enorme passie om kansarme kinderen te helpen in precaire situaties.
- Een ander wil de kwaliteit van het onderwijssysteem verbeteren
- Een ander wil vluchtelingen opvangen
- Een ander wil haar kerkelijke geloofsgoed uitdragen
- Een ander wil gezondheid en sport binnen bedrijven stimuleren
- Een ander richtte een weeshuis op in Colombia
- Een ander werd Event organizer voor de Clean Clothes Campaign
- Een ander bij een corporate bedrijf maakt zich er hard voor dat respect wordt getoond voor alle medewerkers en dat ze gehoord worden en ook de meningen van de lagen onder de managers worden meegenomen.
Er zijn ontelbaar manier om een bijdrage te leveren aan de wereld.
Begrijp me goed, deze deelneemsters deden al mooie dingen voordat ze bij mij kwamen voor coaching. Alleen hadden ze nog geen handvat en woorden voor hun unieke gave, dus konden ze er nog niet voor de vollle 100% voor staan. Maar eenmaal overtuigd van de waarde van belief en het inzicht dat ze kregen in hun andere talenten, kunnen deze vrouwen nu hun pad met zelfvertrouwen blijven volgen en de juiste keuzes maken. Met coaching vielen de ontbrekende puzzelstukjes op de juiste plaats.
Mensen met belief hanteren sterke normen en waarden. Ze hebben een sterke mening over hoe dingen gedaan zouden moeten worden.
Een sterk Belief geeft veel houvast, met belief heb je een helder beeld van wat goed is en wat fout is. Je wordt gedreven door je principes, hebt sterke overtuigingen, je houdt niet van politieke spelletjes en verborgen agenda’s.
What you see is what you get.
Wanneer de acties van iemand met het talent belief in lijn zijn met het belief, dan zijn ze bijna niet meer te houden!
Met een mooie uitdrukking heet dat:
Value Based Execution
Je daagt mensen uit, en brengt positieve verandering tot stand. Je laat je door niemand tegenhouden. Juist omdat je zo outspoken bent in waar je in gelooft. Daarin neem je andere mensen mee die zich aansluiten bij jouw values.
Als jij een zeilboot bent en je acties zijn in lijn met je beliefs, dan heb je de wind vol in de zeilen en ga je volle kracht vooruit.
Maar als je acties NIET aligned zijn met je belief, als je wind dus niet in de zeilen hebt, dan kom je niet vooruit. Je loopt (vroeg of laat) vast in je werk, onderneming, of relatie. Want in de juiste rol, context en bedrijf is dit talent geweldig maar zit je in de verkeerde context dan werkt dit talent tegen je.
Daarom komt iemand met belief die een harde werker in zich heeft en wil voldoen aan de verwachtingen van anderen (in hoop op een promotie of mooie opdracht) vaak bedrogen uit.
Je hebt de wind niet in de zeilen, je wordt niet gezien voor wie je echt bent. De promotie gaat naar iemand anders, en jij blijft zitten met frustratie en de knagende twijfel over wat je zelf écht wilt.
Verderop in dit artikel, ontdek je hoe je zichtbaar en gewaardeerd kan worden op je eigen authentieke manier.
Valkuilen van het talent Belief
Alleen kennis over Belief is niet voldoende om dit talent positief in te kunnen zetten. Driekwart van je zwakke punten zijn talenten die niet goed gemanaged zijn. Om je talent belief te managen is het belangrijk om een aantal valkuilen waar het talent belief in kan vallen te weten. De mate waarin onderstaande valkuilen gelden, hangt af van je andere talenten spelen en de rol die zij spelen.
– Met sterke mening, heb je ook de neiging om zwart-wit te denken. Het is of goed, of fout, wat je weinig flexibel maakt. Of je raakt zelfs van streek als nieuwe informatie of argumenten niet precies in je straatje passen.
– Je kunt van slag raken in aanraking met iemand die jouw ideeën ter discussie stelt. Wanneer jij als ‘Believer’ bijvoorbeeld iemand met het talent Command een verhitte discussie voert wat bijna lijkt op ruzie, kan zij van het ene moment op het andere moment heel luchtig zeggen: “Biertje?” En er is voor de ander geen vuiltje meer aan de lucht. Terwijl jij nog een week lang van slag kan zijn omdat iemand jouw values heeft geraakt.
– Belief kan je tegenhouden. Zeker wanneer je werkt en leeft volgens oude normen en waarden die je hebt overgenomen van je omgeving (ouders, school, geloofsgemeenschap…) Daarom is het belangrijk om in talentontwikkeling je onbewuste overtuigingen naar boven te krijgen en eerst antwoord te krijgen op de vraag: Wat is nou écht een principe (value) van mij, en wat is mij aangeleerd?
– Je kunt soms koppig zijn. Het moet gaan zoals jij het wilt, soms ben je daarom intolerant naar mensen met andere values of visies. Andere mensen te accepteren die er andere visies op nahouden. Maar besef dat je je eigen beliefs niet verloochend als je openstaat voor iemand anders zijn beliefs. De vraag die je zelf kunt stellen:
“is my conviction so ungrounded that it cannot stand its ground amongst other convictions? – deze geniale vraag komt van Dries Lombaard en ik zie gewoon niet hoe ik deze vraag kan vertalen naar het Nederlands op zo’n manier dat hij dezelfde lading dekt.
Om met het talent Belief te kunnen bloeien en je droombedrijf te kunnen bouwen is het zonde als je blijft hangen in de valkuilen. Als je stil blijft en je values niet deelt, komt niet alles vanzelf zomaar goed. Klanten komen niet vanzelf naar je toe. Maar als je initiatief neemt dan word je gehoord. Jouw mening en visie tellen en die mag je uitdragen en delen. Het is oké om jezelf te zijn. Gebruik jouw duidelijke belief om anderen mensen te inspireren. Erken waar je goed in bent en zeg bijvoorbeeld.
“Bij mij moet je zijn om [……] en vul bij […. ] de dingen in die JIJ wilt zeggen!”
Spreek het uit.
Want andere mensen kunnen niet voelen waar jij voor staat en wat voor jou belangrijk is.
Met belief kun je een echte leider zijn op jouw gebied. Zo verander je de wereld op je eigen unieke talenten manier.
Daarbij help ik je graag met 3 onconventionele manieren – je zou ze ook stappen kunnen noemen – om met Belief de beste klanten aan te trekken.
3 onconventionele manieren hoe je met Belief klanten aantrekken
1 Onderscheid échte overtuiging van aangeleerde overtuiging
Het is belangrijk dat je weet waarvoor je geboren bent. Voor het uitdragen van welk idee ben jij op de wereld gezet? Herken oude patronen en aangeleerde overtuigingen die zich vermommen als jouw eigen geloof. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin aan je mindset te werken, want je voert een strijd met je innerlijke kind dat zegt “Hier ben ik het niet mee eens!”
Geef jezelf toestemming om ruimte te maken voor je visie. Herken de windrichting van je belief. Met Serracoaching houd ik als het ware een windvaan op voor jouw belief. Pas als je ziet en herkent “Ja, dat vind ik echt zelf”. Maak eerst contact met je eigen essentie. Aanwezig zijn en je onderscheiden is iets wat van binnen naar buiten beweegt: aanwezig zijn in jezelf en dan pas delen.
Wanneer je eenmaal je echte overtuiging hebt (h)erkend, en owned, en hardop hebt uitgesproken… dan verzet je bergen. Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Kies voor je belief en er is geen weg meer terug. Je wilt niet meer terug.
‘The human brain is drawn toward clarity and away from confusion – Donald Miller
2 Spreek je uit en bied veiligheid voor jouw droom klanten
Omdat je pal achter je belief staat, is het belangrijk om deze te delen met de wereld. Veel vrouwen met belief hebben iets moois te bieden maar durven dat nooit te benoemen. Ze zijn bang om mensen buiten te sluiten, ze willen er zijn voor iedereen. Maar ‘er voor iedereen willen zijn’ past niet bij de natuurlijke talenten energie van Belief. Je bekent geen kleur, waar je wel kleur wil bekennen. ‘Er voor iedereen zijn’ is een denkfout van veel startende ondernemers die je veel geld en energie gaat kosten. En dat geldt niet alleen voor geld en energie, maar ook impact, een gevoel van trots en voldoening.
Wat er óók gebeurt als je je niet uitspreekt, is dat mensen zich niet herkennen in jouw blogs. En als er geen know-like-trust factor is, dan gaan mensen ook niet bij je kopen. Dus bouw een business waar je achter staat door jouw belief te delen. Ja, je zult bepaalde mensen uitsluiten, maar de juiste mensen zullen zich veilig bij je voelen en van jou willen kopen. Jouw business wordt aantrekkelijk. Omdat jouw ideale klanten zich herkennen in jouw verhaal.
Uitspreken is niet per definitie uitsluiten
Als je je bijvoorbeeld richt op 40+ vrouwen, wil dat niet zeggen dat je opeens geen mannen meer aantrekt, of 20+ vrouwen. Als vrijheid één van jouw principes is, dan zul je mensen aantrekken voor wie vrijheid ook belangrijk is. Geld verdienen gaat niet ten koste van je principes. Je zult een klantenmagneet worden. Maar als je nooit voor je principes gaat staan, dan zul je nooit een succesvolle business hebben en nooit de impact op de wereld hebben die je wenst.
Je gaat nu eenmaal de wereld niet veranderen als je jouw unieke stem niet laat horen.
Jouw stem laten horen, noemen we ook wel marketing.
En marketing is geen vies woord.
Mijn favoriete omschrijving van marketing is het volgende:
Marketing is the transformational process of helping someone create the mindset, beliefs, and conditions to make a change in their life that they want, but can’t attain on their own’
Jouw beliefs die je verweeft in je marketing helpen jouw potentiele klant om te zien waar ze kunnen komen als ze met jou gaan samenwerken. Je hoeft je dus echt niet anders voor te doen dan wie je bent. Ga dus vooral dingen doen en delen die jouw beliefs ondersteunen.
Je kunt alleen je ideale klanten aantrekken als zij weten waar jij voor staat.
Vertel mensen ook WAAROM je jouw business gaat beginnen of opbouwen. Wat vind je daar zo belangrijk aan? Wat frustreert je in je industrie?
NIEMAND profiteert wanneer jij je overtuigingen, ideeën en visie voor een betere wereld voor jezelf houdt.
Houd er rekening mee dat niet iedereen het met je eens zal zijn.
So be it.
Veel vrouwen richten zich op de massa, die veel grotere vijver maar waar je wel alles aan jezelf moet aanpassen. En dat is zonde want jouw belief wat verweven zit met jouw verhaal, dat is het verhaal waar je de ander echt mee kan raken. Door je te focussen op de massa verliest jouw belief en verhaal zijn kracht. En die 3% die echt op jou zit te wachten hoort je niet.
We zijn zo ontzettend hard op zoek naar wat ons als ondernemer onderscheidend maakt. Jouw belief en verhaal is wat jou onderscheidend maakt. Vind daar woorden voor en spreek die uit.
Wat een ander vindt, verandert niets aan jouw visie. Jij bent jij. Als jij jouw stem laat horen, stop je automatisch met het proberen te voldoen aan de verwachting van anderen. En alleen op die manier kun je je eigen meant to build business bouwen.
Deel je belief en trek je juiste klanten aan. Verpak en verkoop je unieke visie en belief in je diensten. Als je het niet doet, geef je jouw ideale klanten niet eens de KANS om met jou in zee te gaat.
“‘Authentiek geld’ verdienen begint niet met ‘geld’, het begint met ‘authentiek zijn’.”– Serracoaching
3 Houd vol
Ondernemen is alles los durven laten wat je ooit hebt geleerd tijdens je opvoeding en in het onderwijs (‘je mag geen fouten maken’, ‘je moet een 10 halen’, ‘vergelijk jezelf met anderen’ …)
Misschien helpt het je om te bedenken dat het voor Belief EXTRA lastig kan zijn om met verandering om te gaan.
Wat Dries Lombaard zegt over verandering voor ‘Believers’:
“Change is difficult for you with belief, change follows your conviction and beliefs, thus you will embrace change once you are convinced it is aligned with your values and beliefs. This is not an instant process. This process of acceptance and evaluation takes time. Sometimes you can intentionally turn down your volume of belief. There are a lot of grey areas in life, especially when change is involved.
Wees geduldig en lief voor jezelf. En besef dat je het niet alleen hoeft te doen. Neem een coach die je stimuleert om door te gaan met het delen van je visie, en het finetunen van jouw unieke toegevoegde waarde. Daarom bied ik met programma’s als Rock Your Talent en de Facebookgroep Next Level Dream Business een veilige omgeving waarin je met gelijkgestemden kunt oefenen met jezelf zijn.
Ga stap voor stap. Kies steeds opnieuw dingen die bij je passen. Geef niet op, houd vol, met horten en (wind)stoten, en je zult steeds meer wind in je zeilen krijgen.
“Hoe eerder je begint, hoe eerder het een stuk makkelijker wordt.” – Serracoaching
Wees ook dankbaar voor je Belief talent.
Jij kunt met Belief diepere betekenis, meaning en purpose geven aan dingen.
Als er ooit een moment was dat de wereld klaar was voor jouw bijdrage, dan is het NU.
Er is enorme vraag naar coaches met diepgang, er wordt heel veel geld verdiend met coaching. Mensen zijn enorm op zoek naar zingeving en purpose.
Geef mensen de kans geïnspireerd te raken door waar jouw talent belief in gelooft.
De wereld verwacht jou. Ik verwacht jou.
Ik verwacht jou in het bijzonder in de Next Level Dream Business Facebook groep
In deze besloten, veilige groep bespreek ik komende maand elke dag een talent en geef ik 3 tips over hoe jij het talent van de dag inzet om een succesvolle meant to build business op te zetten. Zodat jij vanaf het begin alleen maar met de allerleukste klanten werkt en vanuit je flow zone onderneemt.
Meld je hier aan voor de Next Level Dream Business groep.
No regrets,
*Belangrijke noot: In dit artikel behandel ik het talent belief geïsoleerd. Maar mensen zijn altijd een mix van meerdere talenten (15) en principes, story, en archetypes. Dus kennis over alléén het talent belief doet geen recht aan iemands unieke persoonlijkheid.