“Empathy is the greatest super marketing weapon you can have.” – Jeff Walker
“Hou toch op, hoe vaak ik te horen krijg dat ik te lief ben. Alsof je alleen succesvol kunt zijn met een arrogante grote mond. Ik luister veel liever eerst, kijk goed wat er speelt. Zo help ik mensen verder.“
“Het is zo frustrerend dat bij veel bedrijven het ‘leiderschap’ bestaat uit lui die hun ongenuanceerde meningen op tafel kwakken en hun frustraties loslaten op personeel.”
Aldus een deelneemster vóórdat ze zich aanmeldde voor een Serracoaching traject omdat ze zichtbaarder wilde worden. Het is interessant dat we hier een oordeel horen in ‘arrogante grote mond’.
Veel vrouwen komen bij mij met hun oordeel en frustratie over ‘brutale apen’. Hoe komen we toch aan deze frustratie?
Dat wordt je verderop in dit artikel duidelijk.
Spoiler alert: Veel vrouwen die het talent empathie hebben, vinden zichzelf arrogant als ze over hun eigen kwaliteiten vertellen. Het voelt als opscheppen.
Herkenbaar?
Vind je het – net als 80% (ik schat) van de ondernemende vrouwen die bij mij komen voor coaching – ook zo frustrerend om te zien dat mensen die veel minder capabel lijken dan jij, toch hogerop komen of opdrachten scoren met hun ‘brutaliteit’ ?
Wat als jij meer een introvert bent…
Goed kunt observeren…
Liever luistert…
Goed luistert…
Wat als jij de nuances goed kunt zien? Nuances die je niet zomaar in een oneliner over tafel kunt knallen?
Hoe moet je jezelf dan laten horen?
Hoe moet je je bedrijf dan op de kaart zetten?
“Laten zien wat je in huis hebt is alles behalve arrogant of opschepperig!” – Serracoaching
Veel vrouwen geloven dat je ‘een grote bek’ moet hebben om een leider te zijn. Dat je je gelijk moet eisen zodat het team jou kan volgen als sterke leider. Dat de wereld nu eenmaal zo werkt. Of dat je een alom aanwezige sterke influencer moet zijn om succes te hebben als ondernemer.
Voor veel vrouwen met het talent empathie of de introspectieve talenten zal bovenstaande situatie en het onmachtige gevoel daarbij bekend voorkomen.
Opboksen tegen de sterke extraverte leiders van deze wereld.
Want assertiviteit wordt gewaardeerd in het bedrijfsleven. Wie bedachtzaam is, krijgt vaak de vraag of het wel goed gaat. Terwijl volgens de Amerikaanse schrijfster Susan Cain een derde van de bevolking uit introverten bestaat.
Nou, het LAATSTE wat je moet doen is het spel spelen van de extraverten; bijvoorbeeld door een assertiviteitscursus te volgen om jezelf zekerder te voelen en meer autoriteit uit te stralen. Niet doen. Je gaat op deze manier alleen je zelf maar overschreeuwen.
Je vergroot je impact door trouw te zijn aan wie je echt bent. Niet door iemand te zijn die je niet bent.
Je kunt beter al je talenten onderzoeken om te ontdekken hoe je jouw bescheidenheid, empathisch vermogen en andere introverte eigenschappen als grote kracht kunt inzetten. In plaats van een ‘extraverte’ cursus te volgen die niet bij je talenten past, kun je beter kijken welke onbenutte talenten je kunnen aanvullen.
Er is goed nieuws.
In deze tijd zijn talenten als empathie en individualisering juist enorm belangrijk voor ondernemen.
Je moet als geen ander goed kunnen luisteren naar wat mensen bezighoudt, wat hun drijfveren zijn, wat ze als mens in hun situatie nodig hebben. De wereld heeft een aanpak op maat nodig. Geen standaard consulting ‘best practices’ die misschien sjiek klinken, maar niet van toepassing zijn op wat bedrijven, teams en consumenten in deze tijd nodig hebben.
Nu is de tijd dat ondernemers die echt goed kunnen luisteren, zich ook echt goed kunnen onderscheiden in de markt.
Business coaches, trainers, consultants – ze lijken op het eerste gezicht allemaal op elkaar. Maar jij bent niet het eerste beste gezicht. Als jij in de spiegel kijkt en echt ziet wie jij bent, ga je ook veel minder naar anderen kijken hoe zij het doen. Minder frustratie, minder jaloezie, minder ‘dat moet ik ook zo doen’ . Jij bent op de wereld gezet voor wat alleen jij op deze wereld kunt doen.
We transformeren nu naar een human economy waarin emotionele- en talent intelligentie steeds belangrijker worden.
En je kunt pas echt goed luisteren naar een ander, als je eerst goed hebt geluisterd naar jezelf.
En laat naar jezelf luisteren nou juist extra lastig zijn voor vrouwen met het talent empathie.
Met empathie in je bagage, neig je naar full focus op de behoefte van de ander. Maar het is tijd om de focus eerst op de behoefte van jezelf te leggen.
Want, zeg nou eens eerlijk… WIL jij graag een assertiviteitscursus volgen om ‘harder’ en ‘zelfverzekerder’ te worden?
Nee, je wilt het niet.
Je denkt alleen dat het moet, omdat anderen zeggen dat je te ‘lief bent voor deze wereld.’
BULLSH*T
Je wilt niet assertiever worden op die manier, en je schiet er ook weinig mee op. In een assertiviteitscursus leer je vaak technieken die niet passen bij het talent empathie. Het voelt niet authentiek en als iets belangrijks is voor mensen met empathie of andere relatievorming talenten dan is het dat je authentiek connectie maakt zonder agenda.
Je hoeft jezelf niet ten koste van anderen te profileren in de markt.
Je mag jezelf minder vergelijken met andere ondernemers en hún succes.
Andere ondernemers met andere talenten hebben misschien van nature talenten die ervan houden om op een podium te staan en te werken met grote groepen mensen. Of ze zitten met hun bedrijf in een heel andere fase.
Dat hoeft voor jou niet te gelden.
Dus ga jezelf alsjeblieft niet vergelijken met een ondernemer in fase 3 als jij je nog in fase 0 bevindt of fase 0 misschien nog niet eens op orde hebt.
Wanneer empathie in jouw top 5 talenten staat, en je gaat een assertiviteitscursus doen die gericht is op je onderste talenten (30-34), bijvoorbeeld command, significantie, communicatie of competitie…
…. dan is dat dweilen met de kraan open.
Het heeft weinig zin om je zogenoemde bottom strengths te ontwikkelen. Als je gaat werken aan je ‘zwakke punten’ voel je weerstand. Je energie gaat naar beneden. Iets in jou ‘weet’ namelijk dat je hier nooit heel sterk in gaat worden. Via je bottom strengths ga je geen echte invloed uitoefenen, serieus genomen worden of connectie maken met je klant.
Met focus op je zwakheden, legt je het altijd af bij de succesvolle ondernemer die wél een business heeft gebouwd op haar top strengths.
De sleutel tot transformatie van de empathische ondernemer is naar binnen gaan en ontdekken wat al jouw 15 talenten nodig hebben.
Wat zijn de behoeften van jouw top 15 talenten, wat zijn hun valkuilen en hoe activeren jouw principes jouw talenten?
Luister met empathie naar de behoeften van jouw empathie.
Hieronder 3 voorbeelden van empathische talenten die vast komen te zitten met focus op de talenten die helemaal onderin staan (30-34)
De voorbeelden zijn sterke versimpelingen. In werkelijkheid is het belangrijk om naar de hele dynamiek te kijken om te bepalen wat voor jou de juiste keuzes zijn.
Voorbeeld 1
Als competitief talent bij jou onderaan staat.
Stel, je hebt empathie en individualisering bovenaan en competitie onderaan je lijst met talenten. MAAR… het bedrijf waar je werkt is sterk competitief en er wordt gemanaged met targets en onderlinge vergelijking met anderen. De rat race tot de top. Als je nu van jezelf vindt dat je ook competitief moet zijn, ga je naar je bottom strengths en dan kom je awkward over. Je bent niet creatief, je maakt geen contact met jezelf en ook niet met anderen. Je krijgt de neiging om dingen uit te stellen en je voelt dat je geen echte invloed hebt. Ga je mee wedijveren, dan delf je het onderspit. Jij bént dat gewoon niet.
Voorbeeld 2
Als het talent behoedzaamheid bij jou onderaan staat.
Stel, je bent empathisch en hebt intuïtief/impulsief bovenaan en deliberative (behoedzaamheid) onderaan je lijst met talenten. MAAR… je werkt in een omgeving waar je wordt gevraagd eerst goed te overdenken voordat je actie mag nemen. Jouw natuurlijke momentum wordt in de kiem gesmoord. Jij bént dat gewoon niet.
Voorbeeld 3
Als het talent harmonie en includer bij jou onderaan staan.
Stel, je bent empatisch en hebt sterke beïnvloedende talenten bovenaan en harmonie en includer onderaan je lijst met talenten. MAAR… je maakt je zorgen dat je een conflict creëert. Je hebt talenten bovenaan die er veel plezier uithalen om mensen in beweging te krijgen. Je zult veel minder effectief zijn als je continu iedereen erbij moet betrekken of je zorgen moet maken of niemand upset raakt. Jij bént dat gewoon niet.
Zie je top 15 talenten als een hamer waarmee je een spijker in de muur slaat. Werken met je bottom strengths is als een spijker in de muur slaan met een sandwich tonijn (met van dat kleffe witte brood).
Voorbeeld 4
Als het talent positiviteit bij jou onderaan staat
Stel je bent empatisch en zeer strategisch met input en intellection bovenaan, en positiviteit onderaan je lijst met talenten. MAAR… iedereen in jouw omgeving verwacht dat je eerst over koetjes en kalfjes moet praten en mensen in je omgeving aanmoedigend enthousiast moet maken, voordat je aan de slag kunt. Je wordt gillend gek, want… Jij bént dat gewoon niet.
Wat als je gewoon beter bént in luisteren?
“Inderdaad, Mariella… hoe kan ik dan zekerder worden?”
Ik hoor het je vragen, zoals duizenden vrouwen bij mij zijn gekomen met die vraag.
Wanneer het kopiëren van een andere succesvolle influencer of het volgen van een assertiviteitscursus niet de oplossing is…
… wat dan wél?
Zodra deelnemers aan Rock Your Talent ontdekken dat ze empathie in hun top 10 talenten hebben, is hun eerste reactie vaak:
“Mariella, wat kan ik met empathie, wat heb ik er in vredesnaam aan?”
En dat is precies de vraag die je moet stellen.
“Het maakt niet uit wat je talent is, je kunt er een meant-to-build business op bouwen.” – Serracoaching
In het bedrijfsleven krijgen vaak de extraverte influencers alle credits en komt er een soort schaamte op de ‘bescheiden ’ talenten.
Goed nieuws voor de empathische ondernemer die haar talent durft te omarmen. Het succes van een ondernemer wordt voor 90% bepaald tussen haar oren.
In andere woorden: Hoe ga je om met de uitdagingen die op je pad komen?
Softe-en Talent skills en eigenschappen als mindset control en emotionele intelligentie zijn een must als je een happy en succesvolle ondernemer wilt zijn.
En dit is de volgorde voor vrouwen die goed kunnen luisteren:
- Luister naar jezelf
- Luister naar de ander
Herken en erken je waarde, ga ervoor staan en luister dan goed naar je klant.
Waar ligt de echte behoefte van jouw klant?
Remember:
Jouw klant zoekt geen leverancier die het allemaal zo goed weet en daarom precies vertelt wat ze moet doen.
Ze verwacht juist dat jij een mooi aanbod doet, afgestemd op haar behoefte.
De klant wil zien dat jij haar of zijn problemen begrijpt.
En doordat jij zo goed kunt luisteren naar je potentiële klant, de juiste vragen weet te stellen en ontdekt waar jouw klant echt van wakker ligt en waar hij of zij behoefte aan heeft lijkt het net alsof je in zijn of haar hoofd kruipt.
Die potentiële klant voelt zich gehoord en voelt zich begrepen.
“Als jij zo goed begrijpt wat er in mijn hoofd omgaat dan stijgt mijn vertrouwen dat jij ook een goede oplossing hebt voor mijn probleem.”
Luisteren naar je klant geeft je alle marketing en copy taal die je nodig hebt om klanten aan te trekken.
Empathie is een super power om te hebben als ondernemer.
En bij empathie hoort jezelf durven zijn.
Je klant mag zien dat je ook goed naar jezelf luistert.
Dus laat je masker thuis.
Sta in authentiek contact met je klant.
Maak verbinding met waar je klant nu staat.
Net als jij, wil je ideale klant connectie, en voelen dat jij echt wilt helpen.
Authenticiteit is 10x belangrijker dan ervoor zorgen dat alles er aan de buitenkant perfect uitziet.
Wat kan jouw klant jouw perfecte website schelen?
Krijg jij vaker te horen dat je assertiever moet zijn?
Ga bij jezelf ten rade of dat wel echt zo is.
Want eigenlijk zeggen ze:
Je mag meer vertrouwen uitstralen.
Je mag meer vertrouwen op je talent.
Als je vertrouwt op je ‘bescheiden’ talent empathie, word je automatisch assertiever in de ogen van de buitenwereld.
Als je vertrouwt op je talenten dan heb je sowieso meer invloed, meer connectie en straal je meer zelfvertrouwen uit
Alleen voor jou voelt het niet meer als assertiviteit of arrogantie, het voelt als zelfvertrouwen.
Met zelfvertrouwen in je empathische vermogen, mogen jouw emoties er ook zijn.
Je drukt ze niet meer weg in schaamte.
Woede mag er zijn.
Frustratie mag er zijn.
Boosheid over onrecht in de wereld mag er zijn.
Blijheid mag er zijn.
Jouw emoties zijn belangrijke signalen.
Alle emoties.
Want emoties die er niet bij jezelf mogen zijn, ga je projecteren op de ander.
Veel vrouwen zetten hun eigen emoties nog niet goed in, omdat ze met hun empathische focus op anderen, de energie van anderen opzuigen.
Maar je hoeft niet arrogant te schreeuwen om te leiden.
Wist jij dat de meeste succesvolle ondernemers introvert zijn?
Je hoeft geen extravert te zijn om een succesvolle ondernemer te zijn – Serracoaching
Internet ondernemer Jeff Walker omschrijft zichzelf als introvert maar toch bereikt hij dezelfde resultaten als Tony Robbins omdat Jeff oprecht laat zien dat hij van mensen houdt. Hij is authentiek en ijzersterk in community bouwen en daarmee verzamelt hij ook geweldige gepassioneerde authentieke succesvolle ondernemers om zich heen die echt de wereld op hun eigen manier willen veranderen.
De bedenker van Harry Potter, JK Rowling, is één van de bekendste schrijvers ter wereld en… introvert. Haar introversie heeft ongetwijfeld bijgedragen aan haar succes, aangezien ze een hele nieuwe wereld creëerde in haar eigen hoofd.
Warren Buffett is één van de meest beroemde zakenmensen ter wereld en in interviews komt hij vaak over als aardig, talkative en warm. Mensen denken dat hij een extravert is, maar hij is een introvert. Zijn introversie is zelfs een van de redenen die van hem een succesvolle leider maken. Toen Warren Buffet als ondernemer begon vond hij het moeilijk om in zijn eigen ideeën te geloven. Daarom vond hij het als introvert ook moeilijk om anderen in zijn ideeën te doen geloven. Maar mede dankzij Dale Carnegie’s “How to Win Friends and Influence People” is hij toch als introvert één van de rijkste en succesvolste mensen ter wereld.
“I’m basically like an introverted engineer, so it took a lot of practice and effort to be able to go up on stage and not just stammer basically… As the CEO, you kind of have to.” – Elon Musk
Hun kracht zit niet in power presentatie technieken en power tools.
Hun kracht en charisma komen uit hunzelf
Let’s face it.
De wereld heeft introverte leiders nodig.
Leiders die…
… vragen stellen in plaats van alles weten
… een inspirerende visie voor de toekomst geven
… richting geven
… kalm blijven te midden van chaos
… positieve berichten de wereld in sturen
… de dialoog aangaan
… kwetsbaar ten tonele durven te verschijnen
… de wereld een nieuw, verfrissend perspectief bieden
Welk type leiderschap spreekt jou het meeste aan?
Wat is jouw visie en in welke richting wil jij de wereld sturen?
De wereld heeft jouw unieke visie nodig.
Juist nu.
Je mag je door iedereen laten inspireren, maar ontspan in jezelf.
Alleen met kennis van je eigen kracht, weet je welke (marketing) techniek, tool, inzicht of aanpak van anderen voor jou zou kunnen werken.
Vergeet niet dat de meeste business goeroes de methode aanprijzen die voor HENZELF heeft gewerkt. De training van een beroemde influencer kan werken voor jou, of niet. De meeste influencers zijn niet met de talenten van anderen bezig, dus ze kunnen ook niet goed zien voor wie hun methode werkt. Ze denken – goedbedoeld maar naïef – dat hun manier wel voor iedereen zal werken.
Mijn trainingen en coaching zijn erop gebaseerd om te ontdekken wat werkt voor jou. Zelfs de vrouwen van mij leren hoe ze zelf ook talentcoach kunnen worden, moeten het op hun eigen manier gaan doen.
Wees dus niet jaloers op hoe goed anderen het lijken te doen.
Ik zou bijvoorbeeld wel willen dat ik zo goed kon presenteren en lanceren als Jeff Walker.
Maar als ik zijn stijl zou overnemen, mij zou focussen op precies overnemen hoe anderen het doen, zou ik naar mijn bottom strengths gaan.
Ik zou nooit zo krachtig zijn als ik niet naar mezelf keek.
Ik doe mijn eigen ding.
Zoals ik mijn deelnemers leer hun eigen ding te doen.
Ik laat me ook door tientallen influencers inspireren, honderden zelfs.
En ik heb voor honderdduizenden euro’s aan trainingen gevolgd, die input heb ik nodig om het beste van het beste te creëren.
Maar ik neem niet zomaar klakkeloos alles 1-op-1 over.
Ik KIES wat resoneert bij mijn gevoel, wat past bij mijn talenten en hoe ik mijn doelgroep het beste kan helpen.
Als je eigen fundering staat, kun je buiten jezelf dingen vinden die bij je passen.
Niet omdat de ander zegt dat je het moet doen.
Maar omdat je zelf voelt, ja wéét dat je het moet doen.
Jij hoeft misschien geen ingewikkelde sales funnel te bouwen, zoals die andere coaches of trainers.
Je kunt een succesvolle business bouwen op het voeren van 1-op-1 strategie gesprekken waarin je luistert, luistert en nog eens luistert.
Je kunt klanten helpen transformeren met de inzet van empathische vermogens. Je mag het doen op een manier die jij leuk vindt.
Hoe heerlijk is dat?
Wil je ook ondernemen terwijl je meer en meer jezelf gaat zijn?
Wil jij je ‘bescheiden’ talenten de ruimte geven die ze verdienen?
Als mijn verhaal resoneert bij jou.
En als je serieus wilt gaan luisteren naar de echte behoeften van jouw talenten en toe bent om te investeren in je talenten, boek dan snel een gratis talent scan
Ik heb maar beperkt plek voor de talentscan, dus reserveer alleen een plek als je heel graag nu een stap wilt zetten.
Ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal.
Liefs,