Mira (35) voelt zich gespannen en staat stijf van de stress. Als fulltime ondernemer doet ze wel aan acquisitie, maar ze haalt nog te weinig klanten binnen. Ze haalt wel opdrachten binnen, maar ze vraagt zich ook af welke kant het nu op moet. Ze merkt ook dat het voor mensen onduidelijk is wat ze doet. Ze mist een duidelijke visie. Terwijl ze zelf heel veel behoefte heeft aan een visie omdat een visie houvast zou geven aan wat ze kan en waar ze voor staat.
“Wat wil ik nou écht?” is de grote vraag.
Mira ziet haar collega ondernemers die wél een niche hebben, het veel beter doen. Zij hebben wel opdrachten die passen bij hun visie en gekozen richting. Mira wil haar bedrijf zo graag naar een hoger plan tillen, zichzelf duidelijker kunnen profileren.
Het voelt voor Mira alsof ze op een kruispunt staat. Maar iets houdt haar tegen om de juiste weg te kiezen.
Haar onrust en onzekerheid drukken steeds zwaarder
Als je hoort waar Mira in vastloopt herken je het misschien wel. Je neemt allerlei klussen aan en je blijft maar doorgaan zonder bewust te kiezen. Je hebt het gevoel dat je niet op de goede weg zit. Mira heeft ook dat knagende gevoel dat er meer in zit. Ze wil graag ergens aan bouwen in plaats van lukraak maar her en der wat dingen doen. Ze haalt er weinig voldoening uit en dat heeft steeds meer impact op haar rug en haar gezinsleven. Ze wil duidelijk voor een specialisme kiezen want zo kan ze beter gevonden worden en zich ook echt in materie verdiepen zonder die eeuwige twijfel.
“Het gevoel, de zekerheid van “Ik ben goed bezig” is van onschatbare waarde voor je ondernemerschap. Het geeft je de rust en voldoening die je nodig hebt om te groeien.” – Serracoaching
Mira leest veel zelfhulpboeken. Ze stelt hoge eisen aan zichzelf en kijkt vooral naar hoe andere ondernemers het doen. Af en toe vraagt ze zich af of ze niet weer een baan moet gaan zoeken. Maar als ze alleen al denkt aan werken voor een baas, dan breekt het angstzweet haar al uit. Ze spreekt krachtig uit: “Ik wil vrijheid voelen en zelf bepalen wat ik doe en wanneer ik het doe. Ik wil zelf beslissen en mij weer blij voelen en met volle overtuiging kunnen gaan staan voor wat ik doe”. Daar spreekt de echte Mira.
“Jouw wervende waarheid zit in wat je écht wilt” – Miro Peters, copywriter
“Maar hoe moet ik nu gaan staan voor wat ik wil als ik niet goed weet wat ik wil?
”Hoe kan ik nu actief op zoek gaan naar klanten en contacten leggen, terwijl ik in het duister tast over mijn unieke waarde? Mira moet zich steeds geforceerd en gefrustreerd oppeppen om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Maar ze heeft het gevoel dat ze de boot mist. Ze durft er niet helemaal voor te gaan. En zo blijft Mira in kringetjes lopen.
“Als je niet weet wáár je voor moet gaan, durf je er ook niet voor te gaan” – Serracoaching
Alleen uitvogelen
‘Mira wilde altijd excelleren. In de sport en op school. Ze haalde ook altijd hoge cijfers. Maar nu voelt ze zich in haar vakgebied soms onzeker tegenover haar mannelijke collega’s. En hun ego’s. Ze wil graag excelleren maar het lijkt ook of iets haar hierin tegenhoudt. Deep down gelooft ze dat ze het niet waard is. En dat ‘niet goed genoeg gevoel’ uit zich in alles: niet voor haar ideeën en visie durven gaan staan, knikkende knieën tijdens onderhandelingen, geen stelling nemen op haar website, geen hogere tarieven durven vragen.
“Is mijn werk het wel waard? Wie zit er nou op mij te wachten?” Ze vergelijkt zich ook continu met andere collega’s en andere ondernemers. Ze heeft vervelende ervaringen overgehouden in de hiërarchische conservatieve bedrijven waar ze ooit werkte. Er was daar weinig ruimte voor haar ideeën.
Mira voelt zich heel onzeker en komt zo bij Serracoaching terecht. Mira wil haar echte talenten ontdekken en weten waar ze haar energie uit kan halen. Hoe ze duidelijker keuzes kan maken.
‘Ik dacht altijd, ik vogel het wel alleen uit. Maar na 5 jaar in haar eentje te ondernemen dat ze vleugellam is geslagen. “Ik heb hulp nodig,’ is Mira’s conclusie.
Weer naar gevoel luisteren
Tijdens onze gesprekken komt Mira erachter dat ze heel intuïtief is en veel meer naar haar gevoel wil luisteren in het runnen van haar onderneming. De tranen staan in haar ogen. Ze kijkt omlaag. Haar innerlijke criticus zet haar gevoel steeds opzij. Mira merkt dat haar nieuwe overtuiging ‘als ik op mijn gevoel afga, dan gaat alles meer vanzelf’ haar veel meer energie en vertrouwen geeft. Het mag er zijn.
Strategische talenten
Mira ontdekt in ons eerste gesprek dat ze ideation en strategisch talent in huis heeft. Geen wonder dat ze zich zo gefrustreerd voelt zonder visie, zonder het grotere plaatje voor haarzelf. Strategische talenten hebben veel me time nodig en willen juist het grote plaatje zien. Haar strategische talent kan ook uit verschillende opties haar klanten de snelste weg laten zien en helpen om te denken in mogelijkheden.
Ideation talent
Samen met haar core talent ideation haalt Mira enorm veel energie uit de beginfase van opdrachten en projecten terwijl ze aan het brainstormen is met de klant. Maar Mira vindt haar ideation talent gewoon vanzelfsprekend en daarom vraagt ze er geen geld voor! Die laatste zin is zo belangrijk, ik herhaal ‘m nog een keer:
“Mira vindt haar ideation talent gewoon vanzelfsprekend en daarom vraagt ze er geen geld voor!”
Nu begrijpt ze ook waarom ze zich in sommige werkomgevingen zo gefrustreerd voelde. Ze gaf haar ideation talent geen ruimte. Het kwam niet eens in haar op om haar creatieve speelse kant te integreren met haar vakgebied.
Opvoeding
Ook voelde Mira door haar opvoeding dat het niet netjes is om veel vragen te stellen en om haar eigen ideeën in te brengen. En in de conservatieve werkomgevingen waar ze terecht kwam, was er ook geen ruimte voor haar innovatieve out of the box ideeën. Ze was ook bang om haar klant kwijt te raken als ze ‘gekke’ ideeën zou delen. Haar zogenoemde ‘oude zombie’ die zei dat ze niet goed genoeg was, kwam dan weer naar boven. Mira mag minder streng zijn voor zichzelf.
Flow
Wanneer we keken naar de momenten waarop Mira de meeste voldoening uit haar werk en klussen haalde, beseft ze dat ze toen haar strategische talenten en ideation in kon zetten. En dat er naar haar geluisterd werd (self assurance). Met dit inzicht, voelt Mira nu ook dat ze veel meer vertrouwen mag hebben in de ideeën die er in haar opkomen. En dat ze energie krijgt, wanneer ze dit talent inzet.
Mira neemt nu kleine stappen waarmee ze haar talent ideation steeds vaker inzet. Bij een nieuwe klus die ze met iemand samen uitvoert, merkt ze dat ze vaak een geweldig idee heeft. Toch durft ze nog niet voor de volle 100% voor haar ideeën te gaan staan. Ze wil liever eerst onderzoeken of het haalbaar is. Daarom deelt ze haar idee toch maar niet met de partner met wie ze deze klus heeft opgepakt.
Stap voor stap
Maar Mira ziet deze klus wel als de ideale context en speelomgeving om weer voor haar ideeën en waarde te gaan staan. Ze onderhandelt. Ze weet weer hoe ze zich voelde tijdens een studiereis in Zuid Amerika. Ze voelt die vrijheid, openheid, blijheid en enthousiasme en inspiratie. Dezelfde gevoelens die ze heeft, wanneer ze haar talent ideation inzet. Zou ze dit talent écht kunnen integreren in haar huidige werk? Het zou toch te mooi zijn om waar te zijn.
“Je talent, dat waar je energie van krijgt, voelt in het begin vaak te mooi om waar te kunnen zijn.” – Serracoaching
Door te blijven doen, stappen te nemen met haar talent, voelt ze steeds dat ze veel meer kan dan ooit gedacht, als ze er maar in gelooft.
Kracht van ideation
Mira kan de bedrijven met wie ze werkt van nieuwe perspectieven voorzien. Ze heeft een dynamische omgeving nodig die haar creatieve geest waardeert. Ze kan razendsnel onderliggende verbanden leggen. Samen met haar strategische talent is ze niet alleen maar bouwkunstenaar, maar ook een adviseur.
Iemand met het alleen het talent Ideation kan soms een dromer zijn, maar samen met haar strategische talent beschikt Mira over een power duo. Want Mira ziet met haar ideation en strategische talent razendsnel mogelijkheden en connecties die de klant nog niet ziet.
Mira is niet alleen maar creatief, ze is ook een innovatieve verbinder. Ze haalt er heel veel voldoening uit om met verschillende experts tijdens een klus om de tafel te zitten en ze gelooft ook dat iedereen elkaar verscherpt, want iedereen heeft weer een andere visie die zij kan verbinden in 1 concept.
Herken jij je in het talent ideation?
Een talent op zich is van weinig van betekenis, tenzij je dit talent ontwikkelt. Een goed ontwikkeld talent wordt een asset maar een slecht ontwikkelt talent wordt schadelijk, een detriment.
Hoe manage je je talent ideation?
Wees echt eerlijk naar jezelf en besef of je idee wel werkelijk een goed idee is. Niet elk idee maakt je rijk. Niet elk idee zal het verschil maken. Een idee leidt vaak tot een andere idee. Heb je iemand in je omgeving die een betrouwbare adviseur is? Tegen wie je je ideeën kunt afketsen? Maak gebruik van mensen die willen brainstormen om jouw ideation op scherp te houden. Besef dat je je ideeën gewoon WILT delen en het kan je frustreren als je in een omgeving werkt waar mensen niet out of the box willen denken of naar je ideeën willen luisteren. Je hebt een omgeving nodig waar mensen naar je willen luisteren.
Samenwerken
Ga samenwerken met mensen die bijvoorbeeld strategisch, achiever, activator of self assurance in huis hebben. Je hebt het ook nodig dat je je idee gaat uitvoeren. Zorg er wel voor dat je de mensen met wie je jouw ideeën en inzichten deelt, vertrouwt. Anders bestaat de kans dat ze er met jouw ideeën vandoor gaan. Maar aangezien Mira ook self assurance en strategisch heeft heeft ze zelfs een power trio talenten in haar handen.
Nu nog zelf erop gaan vertrouwen
Vaak gaan mensen (vooral vrouwen) hun visie en ideeën onbetaald delen, zodat anderen er met de credits vandoor gaan. Het is dus belangrijk om niet alle informatie bij een strategiegesprek of bij een nieuwe klant allemaal direct te gaan delen. Je kunt van je afspraak ook een volledige betaalde VIP strategie dag maken. Zorg dat je betaald wordt voor je kennis en talenten en dat je jouw waardevolle talenten ook niet meer als vanzelfsprekend aanneemt.
Je leeft in je hoofd
Beseffen dat jouw ideeën een eigen leven in jouw hoofd. Anderen kunnen de ideeën die jij hebt niet zien. Als ideation talent, ben je – zeker in combinatie met strategisch – altijd een paar stappen voor op je gesprekspartner.
Als je alleen ideation als talent hebt, zonder gunstig complementair talent, kan communicatie soms erg frustrerend zijn voor zowel jezelf als voor de ander, omdat je idee nog niet tastbaar is. Belangrijk is dan toch om te blijven communiceren. Je moet een plaatje laten zien. Andere mensen kunnen jouw idee niet zo goed aanvoelen als dat jij dat doet. Misschien moet je soms wel letterlijk plaatjes laten zien om in jouw hoofd te laten kijken.
Een andere valkuil van ondernemers is, dat ze steeds weer iets nieuws willen verzinnen. Ze maken het zichzelf daarmee onnodig moeilijk. Kijk naar wat je al hebt en bouw daar op verder. Ook is het belangrijk om te ontdekken met welke talenten je ideation talent goed kan samenwerken (zoals strategisch en self-assurance bij Mira) zodat je een powerhouse aan talenten krijgt die met elkaar samenwerken. Hoe jouw ideation zich manifesteert hangt helemaal af van jouw eigen unieke combinatie van talenten.
Nee zeggen
Omdat Mira nu heel goed weet onder welke voorwaarden ze het beste werkt, durft Mira ook te gaan staan voor wat zij nodig heeft. Ze voelt veel meer plezier en vrijheid en vertrouwt steeds meer op haar eigen unieke stijl. Ze voelt nu ook dat ze succes mag hebben en voor haar talenten mag gaan staan (ook in geld)
Ze mag meer vertrouwen op haar talent beeldkracht. Ze ziet schoonheid in dingen die niet zo vanzelfsprekende zijn. Ze ontdekt ook hoe ze zichzelf kan presenteren op haar website zodat ze daarmee de juiste klanten aantrekt.
Mira oefent dagelijks bewust met het inzetten van haar echte talenten. Door te doen, vergroot ze haar zelfvertrouwen. Mira heeft nu heel erg helder wat ze wilt en voor wie ze wilt werken. Ze blijft op zoek naar ideeën en verbanden de echte missie van haar klant, die ze als geen ander kan vertalen in een concept waardoor de klant óók het grotere plaatje kan zien. De klant gaat ook denken in mogelijkheden en inzien hoe Mira’s ideeën in een groter geheel passen.
Haar ogen stralen. Wat cool dat ze gewoon geld kan verdienen terwijl ze geniet. Zo had ze er nog nooit over nagedacht. Het leek te mooi om waar te zijn. Nu is het de realiteit die ze ervaart.
Mijn visie is dat je het aan jezelf en je toekomstige klanten verplicht bent om je talent te ontdekken en in te zetten. Zodat jij en je klanten de toekomst krijgen die ze verdienen.
Met als Mira, gun ik het je zo dat jij een business opbouwt that you are meant to build.
Liefs,