Mijn hart bonkt in mijn keel. Zwetende handen. Het is 7 april 2017 en ik zit bij een event van de bekende marketing guru Jeff Walker.
Ik wil graag een vraag stellen, en mijn visie delen. Dat betekent opstaan. Microfoon in hand en dat mijn knallende kop op het grote scherm verschijnt zoals bij alle vragenstellers.
Doodeng. Ik ben een activator, maar geen extravert of geboren spreker.
“Any more questions? Ideas?” vraagt Jeff.
Bonkerdebonkerdebonk – mijn hartslag nog 10 keer sneller…
Herken je dit?
(Verderop lees je wat er gebeurt….)
Vaak zijn we zo zelfbewust en bezorgd over wat anderen van ons zullen vinden…
… dat we het risico om voor schut te staan niet willen lopen.
We laten de kans voorbijgaan om onze visie te delen, en verantwoorden ons gedrag met
“Ach, zo belangrijk is mijn vraag toch niet?”
“Nou, ik ben nog niet zo zeker van mijn visie, wie ben ik?”
“Wat ik te zeggen heb, zal verbleken bij wat die andere deelnemer net vertelde.”
“Zo’n applaus krijg ik zeker niet.”
In je schulp kruipen is herkenbaar gedrag voor talentvolle vrouwen die nooit echt geleerd hebben voor hun zaak te gaan staan.
Begrijpelijk.
Zodra je voelt (hartkloppingen, enthousiasme, zenuwen) dat je je visie en kennis wilt delen met de buitenwereld komen oude zombie’s (angsten en overtuigingen) naar boven.
Maar je denkt, voelt
“Wat ik wil zeggen… is niet goed genoeg”
We zijn ook kuddedieren die bang zijn om buiten de groep te vallen als we opvallen. En als vrouwen waren wij vroeger afhankelijk van onze relaties om te overleven. Wij vrouwen zijn er heel erg goed in geworden om ons aan te passen.
Veel vrouwen hopen daarom dat hun prestaties en resultaten vanzelf wel worden gezien.
Maar op deze hoop kun je geen onderneming laten groeien.
Of je nu ondernemer bent of ondernemender wilt worden in het bedrijfsleven…
… echt succes komt pas als je zichtbaar bent voor de juiste mensen.
Om zichtbaar te zijn moet je jezelf proactief profileren.
En kansen grijpen om zichtbaar te zijn.
Maar als je niet helder hebt wat je talenten zijn, en wat je visie is gebaseerd op inzicht in de kracht van die talenten…
… dan blijf je zitten.
Omdat je niet weet waarvoor je moet gaan staan.
Daarom is het kunnen verwoorden van je visie, wat je talenten zijn en hoe je deze inzet, en de WHY van je bedrijf zo ontzettend belangrijk.
Je wilt aan de wereld kunnen vertellen wie je bent en wat jouw talent voor de wereld betekent.
Ja, het is eng om zo in de spotlight te staan, maar 10x minder eng als je vertrouwen hebt in je eigen visie.
Als je je principes (waar je voor staat) en talenten helder hebt, kun je daar actie op ondernemen.
Maar dan moeten we dus stoppen met ons zorgen maken wat anderen van ons denken en van ons verwachten. We moeten naar binnen en de behoeften van onze eigen talenten serieus nemen.
Want ja, jouw talenten hebben behoeften.
Alleen als die behoeften vervuld worden, kun je gelukkig worden in je werk.
En hier is de uitdaging.
Niemand behalve jij kan weten welke behoeftes jouw talenten hebben.
Die behoeften moet je ook opnieuw leren uiten, omdat die talent behoeften sinds jouw jeugd de kop zijn ingedrukt.
Maar het is ontzettend belangrijk dat je die behoeften gaat uiten.
Want jouw talent heeft behoefte om bepaalde problemen op te lossen.
En als ondernemer ga je het meeste geld verdienen en de meeste voldoening krijgen als je problemen oplost waar je talenten van smullen.
Als je gaat staan voor je talenten, je principes en je visie – trek je de juiste problemen aan.
Er zijn problemen die jij als geen ander kunt oplossen.
Als je weet wat je principes (values) zijn, dan heb je ook in moeilijke omstandigheden houvast voor je visie.
Daarom oefenen we in het Rock Your Talent programma ook uitgebreid met het vinden van onze principes en het schrijven van onze visie. We noemen dit verhaal de Talent Elevator Pitch.
Met jouw Talent Elevator Pitch heb je zelfs als introvert houvast als de spotlights op je worden gericht.
“Can someone get the microphone to…. Mariella”
“Thank you, Jeff…”
Omdat ik mijn missie en visie voor Serracoaching haarscherp heb, durf ik ondanks mijn zenuwen op te staan en krijg ik antwoorden van Jeff die me weer een stap verder brengen.
Mijn missie is mijn drive om op te staan om mijn vraag wel stellen.
Mijn missie zegt bye bye oude comfortzone.
Want talentontwikkeling vindt plaats buiten je oude comfortzone.
Kleur bekennen is in het begin oncomfortabel.
Maar geloof me, het wordt steeds makkelijker.
Om te overleven als ondernemer of als werknemer is het belangrijk dat je jezelf onderscheidt en je echte kleuren laat zien.
De wereld zit op jouw talent te wachten.
“Whenever you go out of doors, draw the chin in, carry the crown of the head high, & fill the lungs to the utmost; drink in the sunshine; greet your friends with a smile, & put soul into every handclasp. Do not fear being misunderstood & do not waste a minute thinking about your enemies. Try to fix firmly in your mind what you would like to do; & then without veering off direction, you will move straight to the goal. Keep your mind on the great & splendid things you would like to do, & then, as the days go gliding by, you will find yourself unconsciously seizing upon the opportunities that are required for the fulfilment of your desire, just as the coral insect takes from the running tide the element it needs. Picture in your mind the able, earnest, useful person you desire to be, & the thought you hold is hourly transforming you into the particular individual… Thought is supreme. Preserve a right mental attitude — the attitude of courage, frankness, & good cheer. To think right is to create. All things come through desire & every sincere prayer is answered. We become like that on which our hearts are fixed. Whenever you go out of doors, draw the chin in, carry the crown of the head high. We are god in the chrysalis.”- Elbert Hubbart
Bedenk voor jezelf.
Wat is het meest vreselijke wat er kan gebeuren als ik iets zeg waar een ander het niet mee eens is?
Vergaat de wereld?
Nee.
Toch gaan we vaak – in plaats van te relativeren – luisteren naar onze innerlijke criticus en floepen hup, weer terug in onze comfortzone.
Maar als je talent elevator pitch hebt, als je OP PAPIER hebt staan waar je voor staat – als reminder, kun je daarop terugvallen.
Totdat je nieuwe verhaal een tweede natuur voor je wordt.
Sterker nog, het is je 1e natuur.
Je gaat staat voor wie je bent.
Je gaat uitleggen waarom je doet wat je doet (why).
Je doet dit met meer zelfvertrouwen dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden.
Ontdekken wie je bent, betekent de bevrijding en vrijheid waar je zo naar verlangt.
Het is misschien nog moeilijk voor te stellen, als je nu worstelt met de richting van je ondernemerschap.
Maar het komt goed.
Je bent precies waar je moet zijn op jouw talentenreis en je leest deze woorden niet voor niets nu.
Hoe zou jij anders je talent kunnen ontwikkelen, dan in je eigen tempo?
En DAT je jouw talent (eindelijk) gaat ontwikkelen, is ook een proces waar je NU voor kunt gaan staan.
Je kunt nu opstaan.
Doe het symbolisch.
Maakt niet uit waar je bent. Achter je bureau, in de trein, tijdens de lunch.
Ga staan.
Neem nu het besluit dat je je ware talent gaat ontdekken en inzetten.
Want zoals je al gemerkt hebt…
Jezelf wegcijferen, hard werken, altijd verantwoordelijk voelen, pleasen, perfectionisme… gaat je geen leuke klanten, klussen en voldoening opleveren. Weer plezier in je werk krijgen start met het nemen van initiatief. En dat je je niet meer afhankelijk opstelt van anderen. Maak je resultaten zichtbaar. Praat over je successen. Schroom niet om lawaai te maken. Stel je niet meer bescheiden op maar laat je echte talenten kleuren zien.
When you become the creator of your own conditions nothing can stop you from becoming the person you were born to be, reaching the mountain tops of your dreams or having the boundless impact you are capable off – Lisa Gregory
Een voorbeeld uit mijn praktijk
Een deelneemster van Rock Your Talent, een talentvolle architecte, heeft ‘ideation’ als talent, wat betekent dat ze creatieve denker is en innovatief. Ze is een echte ideeen machine die haar klanten waardevolle verse perspectieven kan bieden. Dit talent heeft ook de behoefte om haar ideeën te delen.
Echter.
Ze deelde haar ideeën niet door oude belemmerende overtuigingen en haar culturele achtergrond waarin bescheidenheid wordt beloond. En hoe meer ze beseft dat ze goede ideeën heeft, hoe meer ze ook beseft dat ze nooit voor haar ideeën is gaan staan. En omdat ze in het verleden ook vaak in hiërarchische omgevingen werkte waar ze geen ruimte voor haar ideeën kreeg, versterkte de rol die ze innam haar gedachten:
“Mijn ideeën zijn niet de moeite waard, niet goed genoeg”
Ongepaste bescheiden.
En nu durft ze met het inzicht in haar talenten ook iets te doen. Meer vertellen, meer naar buiten komen. Maar wel op haar manier. Ze kan goed denken in mogelijkheden. Wanneer ze haar kracht in haar talenten elevator pitch, haar verhaal, verwerkt dan trekt ze ook de juiste mensen aan, in plaats van dat ze moet vechten voor haar rol (pull marketing ipv push marketing)
Met inzicht in haar talent kan deze ondernemende vrouw kijken naar welke overkoepelende problemen ze leuk vindt om op te lossen. Problemen die ze als geen ander kan oplossen.
Wil jij ook inzicht in je ware talent dat je leven gaat veranderen?
Wil jij ook op durven staan, omdat je eindelijk wéét waarvoor je staat?
“Niemand kan van jou afpakken wat alleen van jou kan zijn.”
Liefs,