Heb jij wel eens dat je een Facebook of LinkedIn bericht ziet van een collega (ondernemer) die schrijft over haar geweldige succes?
Met natuurlijk een foto van een bomvolle zaal en mensen die staan te juichen omdat ze dankzij jouw collega het licht hebben gezien.
Misschien noemt ze zelfs het enorme bedrag wat ze met het event heeft verdiend.
“Zucht, daar kan ik niet aan tippen!”
“Wat stelt mijn bedrijf nou voor?” denk je dan misschien.
Ik verdien genoeg, maar geen miljoenen.
Ik heb geen honderdduizend volgers.
Als ondernemer kun je makkelijk denken dat je niet goed genoeg bent, omdat er altijd wel iemand méér heeft.
‘Ik ben niet goed genoeg’ is een diepgewortelde overtuiging die zelfs de meest talentvolle vrouwen voelen.
Je kunt er weinig aan doen als je het ‘niet goed genoeg’ gevoel je bekruipt, maar je kunt die overtuiging wel ombuigen door anders tegen je ondernemerschap aan te kijken.
Besef waar ondernemen écht om gaat: klanten helpen.
Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit.
Ben je een coach of trainer en schaam jij je voor een lage opkomst?
Ben je zelfs geneigd om je event af te zeggen vanwege te weinig deelnemers?
STOP!
Je ego heeft je in de tang.
Jouw bedrijf draait niet (alleen) om jou, maar om de mensen die je helpt.
De mensen die zich hebben ingeschreven, rekenen op jou.
Als is het maar één individu.
Je doel was mensen te helpen, niet om uitverkocht te raken.
‘Uitverkocht’ is een oppervlakkige graadmeter voor succes, aangepraat door marketeers die jouw diepgang missen.
Vind je dat je niet snel genoeg groeit?
Met wie vergelijk je jezelf?
Maak je jezelf kleiner ten opzichte van ondernemers die al langer in het vak zitten?
Ego gedreven ondernemers met miljoenenomzetten kijken óók omhoog en vinden het nog niet genoeg* (extra note hieronder)
Je mag het ook anders zien.
Wees trots op wat je heb bereikt en hoe je jouw cliënten helpt met jouw unieke talenten.
Krijg je te weinig reacties op je blog?
Wees blij dat je tijd hebt voor het helpen van klanten, in plaats van het managen van twijfelachtige comments waar je een half uur over moet nadenken: Hoe moet ik hier nu weer op reageren?”
Misschien helpt het ook dat je altijd stille ‘lurkers’ (zo zeg je dat op zijn Engels) op je mailinglijst hebt staan. Mensen die nooit, of pas jaren na hun inschrijving van zich laten horen.
Misschien krijg je geen bestelling van ze, maar via jouw mails heb je wel jouw unieke impact op hun leven.
Dat is waar je het allemaal voor doet.
Want als je het alleen voor het geld doet, dan is er altijd baas boven baas.
Geld geeft minder voldoening dan impact.
En hier is heel goed nieuws…
Aan de unieke impact die jij hebt met je unieke talenten, kan niemand tippen.
Daarom is het belangrijk om de combinatie van jouw unieke talenten te ontdekken.
De kans dat 2 mensen dezelfde top 10 talenten hebben is 1 op 476 trillion
Dat betekent dat jij je klanten als geen ander kunt helpen, ongeacht wat je concurrent doet.
Bovendien hoef je ook niet alle posts op social media over torenhoge omzetten, uitpuilende zalen, uitverkochte bestsellers te geloven.
Facebook is handig en leuk maar soms ook een Façade book.
Als je alle mensen uit een zaal die voor 20% is gevuld bij elkaar roept voor een juichende groepsfoto… geef je al snel de indruk van een volle opkomst.
Laat je niet gek maken wil ik er alleen maar mee zeggen
De realiteit van ondernemen is soms ook gewoon keihard werken achter de schermen. Je best doen om je klant te geven wat zij nodig heeft. Of wat je bedrijf nodig heeft.
Het maakt niet uit of het gebeurt via een coachingstraject, artikel, persoonlijk gesprek, of nieuw e-book.
De realiteit van hard werken is uitputtend als je werkt met je aangeleerde talenten.
De realiteit van hard werken is genieten als je werkt met je aangeboren talenten.
Zelfs als het succes dat je ziet op social media helemaal is zoals het is.
Jij hebt je eigen unieke reis en visie.
Vind dus manieren om eerlijk te zijn naar jezelf, en anderen.
Je mag best zeggen dat je deze week niet vol zit en nog tijd hebt voor een nieuwe opdracht.
Je klant zal er alleen maar blij om zijn.
“Wow, dankjewel, wat fijn – het moet denk ik zo zijn!”
Je mag best zeggen dat een programma minder deelnemers heeft dan je had gedacht. Dat je nu heel veel leert over hoe je het een volgende keer gaat lanceren…
… want de deelnemers die je helpt, hadden hun resultaten niet zonder jou kunnen bereiken.
Je mag de schaamte van je ego vervangen door trots op de resultaten die klanten dankzij jou bereiken.
Ja, zelfs als het om ‘slechts’ 2 personen gaat.
We hebben het wel over Christel en Mandy.
Namen zijn gefingeerd, eh ik bedoel… verzonnen.
Groei is goed, net als meer mensen willen helpen en meer willen verdienen.
Maar waar je nu staat, is precies waar je moet staan.
En wanneer je focust op het ontwikkelen van je echte talenten en de activiteiten waar je energie van krijgt, zorg je voor gezonde groei.
Groei in je eigen tempo…
Op je eigen unieke (talenten) manier…
Haal gerust inspiratie uit het succes van anderen in het besef dat jij jouw eigen pad moet bewandelen.
Je hoeft achter niemand aan te rennen.
Vertrouw erop dat het echte succes uit jezelf komt.
Met jouw unieke talent maak je de wereld mooier.
Als je jouw echte talenten leert kennen, ontdek je ook hoe je met andere mensen kunt samenwerken om jouw hogere doelen te bereiken.
Om gezond te groeien heb je ook mensen nodig die een talent hebben voor wat jij niet kunt en wilt doen.
Er zijn mensen die dol zijn op boekhouden, cijfertjes en het maken van excel spreadsheets.
Het voelt misschien kwetsbaar, maar hulp inschakelen is een van de krachtigste daden die je kunt doen.
In deze fase van mijn bedrijf dank ik ook mijn groei aan het inschakelen van de juiste mensen: van verschillende business en money mindset coaches, spirituele coaches, blog coaches, copywriters, marketing experts, tekstschrijvers, therapeuten, mentors, boekhouders, website-en funnel experts, coaches van diverse talenten en coach trainingen en ga zo maar door.
Daar heb ik heel veel geld en tijd in geïnvesteerd (met plezier)
In die verbinding met anderen (en met jouw ideale klanten) gaat het ook stromen voor jou.
Je sterkt je binding met anderen door eerlijk te zijn over wat je dwars zit (zit natuurlijk wel een bepaalde professionele grens aan)
Dat hoeft niet altijd op een social media platform, maar in persoonlijke 1-op-1 gesprekken of in een veilige groep.
De kracht van kwetsbaarheid is een belangrijk onderdeel in al mijn trajecten en ik laat mij ook graag inspireren door schaamte-expert Brené Brown.
Het ontdekken van je eigen talenten versnelt het proces waarbij je jezelf accepteert wie je bent (en wie je niet bent) met 300% en als er iets iets wat je als ondernemer (persoonlijke) groei oplevert (ook in geld) is het omarmen van je eigen kwetsbaarheid.
Ik geniet van de coachingsgesprekken met mijn klanten terwijl ik daarin ook mijn eigen kwetsbaarheid (en kracht) soms bewust wil laten zien om de ander te helpen. De persoonlijke verbinding die daardoor ontstaat versnelt de transformatie bij de ondernemende vrouwen die haar echte talenten ontdekt en leert inzetten.
Serracoaching is niet het grootste coachingsbedrijf van Nederland. Miljoenenomzetten laat ik nog niet zien, maar elke vrouw die ik zie groeien in haar bedrijf (en of professionele leven) en leeft en werkt vanuit haar echte talent, geeft mij het gevoel dat ik werk doe, waarvoor ik op deze wereld ben gezet.
Liefs,