Wat wij echt willen (8)
Er waren eens grote, boze bedrijven die vrouwen alleen maar in dienst namen omdat ze goedkoop waren, goed koffie konden zetten, voor variatie zorgden en, laten we wel wezen, omdat ze er een stuk beter uitzagen dan de meeste mannen. Maar de tijden zijn veranderd. Veertig jaar nadat de eerste werkende vrouwen de bedrijfsbarricades bestormden, bekijken diezelfde bedrijven ons met dollartekens in hun ogen. Ze zijn tot de ontdekking gekomen dat vrouwen voor winst zorgen, en vaak grote winsten ook, en dat het de moeite waard is om ons in dienst te houden.
Hele hordes zakenlieden van New York tot Sydney hebben de relatie tussen winst en oestrogeen ontdekt en wel op twee manieren: meer vrouwen in dienst kan resulteren in meer winst en elk bedrijf binnen de westerse wereld zou er goed aan doen om zijn vrouwelijke employees goed te behandelen. Vrouwen blijken enorm waardevol te zijn en ze vervangen kost ergerlijk veel geld. Wat verbazingwekkend is, is dat vrouwen zo lang geweten hebben dat kwaliteiten als begripvol zijn, inlevingsvermogen en een flexibele aanpak nuttig waren in onze privélevens, vriendschappen en huwelijken, maar dat we ons nooit gerealiseerd hebben dat ze ook in ons werkende leven van pas zouden kunnen komen. In een zakelijke wereld waar steeds meer waarde gehecht wordt aan mensen met inlevingsvermogen in plaats van mensen die alleen maar met cijfers bezig zijn, zijn deze kwaliteiten dus meer en meer in trek.
Nieuws waar je wat aan hebt:
- Bedrijven die meer vrouwen in dienst hebben verdienen meer geld. Dit staat zwart op wit.
- Je inzicht en manier van leidinggeven zijn zeer gewild
- Wij doen de meeste inkopen; ze weten dus dat ze ons nodig hebben om te kunnen verkopen
- Er dreigt een tekort aan talent en meer dan de helft van het geschoolde arbeidspotentieel bestaat uit vrouwen.
- Ervaren, goed opgeleide vrouwen kwijtraken kost veel geld en dus zullen bedrijven wel compromissen moeten sluiten.
Wat wij echt willen
Nu je weet dat je zo waardevol bent wil je natuurlijk iets gaan doen met die macht. Het liefst wil je meteen je bajonet pakken en op weg gaan naar de directiekamer. Maar de meeste mensen van ons willen iets wat veel ongrijpbaarder is: vrijheid, tijd, zeggenschap. Een gezond arbeidsleven.
Het is iets waar we lange tijd niet om hebben durven vragen- toen we nog niet op de hoogte waren van die dingen over onze markwaarde. Maar ook waren we bang omdat alleen het aansnijden van het onderwerp riskant leek- we zouden wel eens als profiteur gezien kunnen worden.
Voor de nieuwe generaties vormt het eisen van meer vrijheid op de werkvloer totaal geen probleem. Waar wij moesten vechten voor deze rechten en ons nog steeds schuldig voelen over de door ons gemaakte keuzes doen de jongere generaties dit gewoon instinctief. Voor hen is het allemaal net zo natuurlijk als sms’en en bezig zijn op facebook. Zij willen hun eigen unieke, niet-traditionele loopbaan opbouwen, zodat ze al hun levensdoelstellingen waar kunnen maken. Ze stellen heel duidelijk hun prioriteiten en meer vrijheid is voor hen heel belangrijk. Vooral jonge vrouwen zijn zeer gefocust op een uitgebalanceerd bestaan.
Dus wat gebeurd er nu, waneer je een beroepsbevolking vol getalenteerde vrouwen hebt die eindelijk begrijpen dat ze op een andere manier willen werken, een aanzienlijk percentage mannen dat begint in te zien dat zij hetzelfde willen, een zeer gewilde jongere generatie die zich niet laat vastpinnen, een dreigend tekort aan getalenteerde mensen en, het belangrijkste, een enorme waardetoename van vrouwen op de arbeidsmarkt? Nou, meer dan genoeg om een behoorlijke kettingreactie te veroorzaken. En wat zo opvallend is aan dit proces, is dat de verandering best snel gaat, omdat gewiekste bedrijven al zijn begonnen om hun denkbeelden en bedrijfsbeeld te vernieuwen. En er zit kracht achter, omdat individuele vrouwen over de hele wereld – met hun nieuw verkregen macht en zeer vastbesloten-onderhandelen over hun ‘nieuwe alles’. Elk individueel succes, of alleen al de confrontatie, laat de ouderwetse structuur een beetje verdwijnen en verstrekt het proces.
Misschien denk je nu: dit is wel een leuk verhaal over vrouwen en nieuwe trends op de werkvloer maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik van dit alles profiteren? Demografische trends, verhalen en statistieken hebben inderdaad niet veel zin, als ze geen verband houden met je leven, je baan, je dagelijkse mate van tevredenheid.
De eerste stap is het opnieuw op een rijtje zetten van je prioriteiten. En terwijl je die veranderingen en keuzes maakt, weet dan dat jij, als individuele vrouw, bijdraagt een een revolutie die nieuwe mogelijkheden brengt – een ‘nieuw alles’ voor ons allemaal nu en voor de generaties die na ons komen.
Relevante artikelen:
- De juiste manier om kritiek te aanvaarden (7)
- Hoe je je de dingen niet te persoonlijk moet aantrekken (6)
- Een vrouw met pit maakt zich nooit zorgen over wat anderen van haar vinden (5)
- De regels van het ‘ombuigen’ van de regels (4)
- De officiële lieve-meisjes/vrouwenquiz (3)
- Zit jij gevangen in de lieve meisjes-rol? (2)
- Het sprookje van het lieve meisje (1)