De juiste manier om kritiek te aanvaarden (7)
Het is onvermijdelijk dat je baas je werk van tijd tot tijd bekritiseert. Hoe talentvol of bekwaam je ook bent , er zullen situaties zijn waarbij je de zaak verziekt, de verkeerde weg inslaat of een probleem gewoon te lijf gaat op een manier waarop niets mis mee is, maar die anders is dan je baas gedaan zou hebben.
Een lief meisje heeft hekel aan kritiek, ongeacht hoe die wordt gebracht. Dat komt doordat ze die kritiek, zoals zo veel dingen, persoonlijk opneemt. De kritiek is niet alleen op haar werk gericht, maar op haar. (‘Als ik echt goed was, zou ik het niet verziekt hebben’). Als de kritiek van een baas komt met wie ze goed overweg kan, is het dubbel erg. (‘Hoe kan ze dat zeggen als ze me mag:’) Wanneer je kritiek zo persoonlijk opvat, kan dat gemakkelijk een verdedigende houding oproepen. Je wordt nors, prikkelbaar, gaat huilen of ruzie zoeken.
Dat soort reacties kan twee grote problemen veroorzaken. Vaak is het zo dat hoe sterker je je tegen kritiek verzet, des te agressiever je criticus wordt. De baas formuleert het dan harder en scherper om haar standpunt duidelijk te maken- en dat maakt jou alleen nog ellendiger. Er is dan bovendien sprake van een reactie op de lange termijn.
2 technieken om op kritiek te reageren:
- Luister zorgvuldig naar de kritiek van de baas en herhaal dan de woorden die je baas net had gezegd letterlijk. Wanneer je herhaalt wat je baas heeft gezegd, los je direct de spanning in de kamer op omdat je de opmerkingen van je baas respecteert. Het is voor een baas altijd een opluchting namelijk als een werknemer zich niet tegen kritiek verdedigd en zich openstelt voor zijn/haar woorden. Geloof het of niet, de scherpte van de kritiek verdwijnt ook als je die zelf onder woorden hebt gebracht.
- Je volgende zet is het aanbieden van een oplossing. In het ideale geval heeft je baas een paar voorstellen, maar veel bazen zijn daar gewoon niet erg goed in. Ze zijn zo opgelucht dat ze van het probleem af zijn en laten het gewoon op jouw bureau liggen. Het is misschien aan jou om oplossingen voor te stellen. Dit helpt ook om de scherpe kantjes van de situatie af te halen, omdat je je nu op een positiever spoor beweegt. Dokter uit wat je zou kunnen verbeteren en doe dit zo mogelijk stapsgewijs- met een schema.
Als je zo van streek bent of op het punt staat in tranen uit te barsten, zeg dan tegen je baas dat je wel ideeën over verbetering hebt, maar dat je daar rustig over na wilt denken en dat ze nog van je hoort.
Wat moet je doen als de kritiek niet terecht is? Ik denk dat je die dan toch moet aanvaarden (‘ik begrijp waarom u dit denkt…”. Kom dan met een aanpak ter verbetering van de gedachten.
Hou mijn blog in de gaten! De komende maanden zal ik diverse artikelen plaatsen die je zullen helpen om het heft in eigen handen te nemen. Reken af met oude verwachtingspatronen en leer met durf en intuïtie te bereiken wat je wilt! Wil jij nu al in je kracht staan en kun je niet wachten om een vrouw met pit te worden die het heft in eigen handen neemt meld je dan aan voor mijn nieuwe programma: ‘ Ben jij een B I T C H’.
Je kunt ook een gratis oriëntatiegesprek aanvragen! Je krijgt antwoord op je vragen over coaching, maakt kennis met coaching en ervaart wat voor jou de beste optie is. Via het contactformulier hieronder kun je je inschrijven voor een gratis oriëntatiegesprek.
[contactbuddy]
- Hoe je je de dingen niet te persoonlijk moet aantrekken (6)
- Een vrouw met pit maakt zich nooit zorgen over wat anderen van haar vinden (5)
- De regels van het ‘ombuigen’ van de regels (4)
- De officiële lieve-meisjes/vrouwenquiz (3)
- Zit jij gevangen in de lieve meisjes-rol? (2)
- Het sprookje van het lieve meisje (1)