Een vrouw met pit maakt zich nooit zorgen over wat anderen van haar vinden (5)
‘De basis van al mijn problemen is de angst om niet aardig gevonden te worden..uiteindelijk leefde ik naar de wensen van anderen. Ik denk dat ik, zoals de meeste vrouwen, ben grootgebracht met de ziekelijke wens om anderen tevreden te stellen…dit heeft me ervan weerhouden de persoon te zijn die ik in wezen ben.’
Het verbaast je als je hoort dat Oprah Winfrey dit heeft gezegd. Oprah Winfrey, de bestbetaalde presentatrice in de amusementswereld die in een periode van twee jaar 98 miljoen dollar verdiende. Ze leek duidelijk te willen maken dat haar leven waardevoller was geweest als ze zich niet ten koste van haarzelf had beziggehouden met de wensen van anderen.
Nu is het mij een raadsel hoe Oprah nog meer had moeten bereiken dan ze al heeft, maar wie weet? Misschien had ze behalve de succesvolle gastvrouw van een supertalkshow nog actrice met een Oscar-nominatie, een uitzonderlijke zakenvrouw EN neurochirurge voor kinderen kunnen worden als ze niet zo graag iedereen ter wille was geweest. Maar hoe dan ook, ik denk dat alle lieve meisjes wel iets van haar woorden in zichzelf herkennen. Vooral die zin ‘ziekelijke wens om anderen tevreden te stellen’.
De drang om anderen tevreden te stellen begint al jong. Iedere vrouw kan terugblikken en zien hoe ze werd aangemoedigd om het anderen naar de zin te maken. Het is zelfs zo ingebakken dat we ons vaak niet bewust zijn van de miljoenen maniertjes waarop dat gebeurt.
Tegenwoordig zijn vrouwen zich bewuster van het feit dat de behoefte om een ander tevreden te stellen ons persoonlijke leven kan domineren, vooral bij onze vriendjes en echtgenoten. Er zijn talloze boeken verschenen hoe we ons de rol van ‘verzorger’ eigen maken in verhoudingen. We hebben ook geleerd dat het bijzonder goed is om die verzorgende taak te leren delen.
Maar we zijn ons misschien niet bewust van die invloed op ons werk. De ‘wees alsjeblieft aardig’-boodschap is tegen de tijd dat je gaat werken al diep ingebrand en kan effect hebben op de manier waarop je met je baas en je collega omgaat. Vrouwen willen een kamer vol zakenrelaties uitlopen met het gevoel dat iedereen in die kamer hen aardig vindt.
Het lijkt er tot nu toe misschien op dat ik suggereer dat het geen zin heeft om te proberen mensen tevreden te stellen en aardig gevonden te worden maar dat is niet mijn bedoeling. ‘De wens om anderen tevreden te stellen is bijzonder positief, ‘ zegt psychologe Judith Jordan. ‘Het is bevorderlijk voor de samenleving. Het is ook een wezenlijk onderdeel van onze aard als vrouw. Jean Baker Miller, de oprichtster van het Stone Center Research On Women in Wellesby zegt: ” Vrouwen ontwikkelen zich in de context van een relatie, in tegenstelling tot mannen die worden opgevoed met het idee van autonomie en afzondering.’ Meisjes en vrouwen bloeien op tijdens verhoudingen , en voor vrouwen is het hoogtepunt van ontwikkeling ‘zich vol enthousiasme in een web van sterke verhoudingen te verweven dat ze als overweldigende, activerend, eerlijk en hecht ervaren’. Ons gevoel van eigenwaarde berust op het vermogen om dat te kunnen.
En hoewel dit veel minder edelmoedig en zelfs regelrecht inhalig klinkt, is een carrière grotendeels afhankelijk van de vraag of je ervoor hebt gezorgd dat de juiste mensen je aardig vinden; je moet weten hoe je ze tevreden stelt.
Het probleem begint wanneer de behoefte om anderen tevreden te stellen je hindert bij je vermogen om te werken. De tevredensteller uithangen kan tijd kosten – je verliest je prioriteiten uit het oog omdat je te druk bent iemands handje vast te houden of iemand uit de misere te helpen. Sommige onderzoeken suggereren dat een factor die vrouwelijke professoren aan universiteiten beperkt tot publiceren te komen – en op die manier een benoeming in de wacht te slepen- ligt in de hoeveelheid tijd die ze besteden aan het bijstaan en begeleiden van activiteiten met studenten.
‘Wanneer je gevoel voor eigenwaarde afhankelijk is van de vraag of andere mensen je aardig vinden, verleen je ze in feite macht,’ zegt Robin Post, een psychologe uit Denver die veel carrièrevrouwen in therapie heeft omdat ze vast zitten in de rol van tevredensteller. Na verloop van tijd beseft je baas dat jouw behoeften om aardig gevonden te worden betekent dat je geen opheft maakt over een nietige loonsverhoging. Je collega’s realiseren zich dat je over je heen laat lopen en je secretaresse weet dat je haar niet ter verantwoording zult roepen wanneer ze zich vijf keer in de maand ziek meldt. Je bent aan hun genade overgeleverd.
Hoe je geen tevredensteller wordt.
Hoe kun je nu in vredesnaam de ziekelijke wens tot tevredensteller aanpakken? Veertien dagen peniciline en koude compressen op het hoofd zullen iet wat zo ingeworteld is, vast niet kunnen verdrijven.
Misschien is het enige wat mij heeft geholpen om niet meer het populairste meisje op het werk te zijn, het besef dat dat niet haalbaar is. Naarmate mensen ouder worden , worden ze gecompliceerder, ontwikkelen andere wensen en hebben ze veel emotionele bagage. Je kunt ze niet langer voor je innemen door op de gangen tegen ze te zeggen: ‘Goh , wat zit je haar leuk.’ Hoe hard je ook je best doet sommige mensen mogen je gewoon niet. ‘Wanneer iemand in je bedrijf jou niet mag, kan dat zijn omdat je iets hebt gedaan, maar het kan net zo goed aan iets liggen dat buiten je macht ligt,’ zegt Post. ‘Ze mogen je gewoon niet omdat je hen aan je moeder doet denken’. Afgezien daarvan, zelfs de mensen die je nu wel mogen, kunnen daar binnen een seconde van zijn afgestapt als jouw carrière vaart begint te krijgen en die van hen niet.
Hoe je nee moet zeggen
Zelfs wanneer je je eigen manier van denken verandert over je rol als ‘tevredensteller’, dan kan het nog een tijdje duren voor anderen het door hebben. Misschien kwam het ze goed van pas om jou in die rol te hebben, vooral als het betekende dat ze wisten dat je hun werk gedeeltelijk voor je rekening nam. dat je hun projecten afmaakte, hun rommel opruimde en naar hen luisterde wanneer ze dat nodig hadden.
Het belangrijkste is leren nee te zeggen. Je kunt niet nee zeggen tegen alles wat je niet aanstaat. Je baas heeft het recht om jouw werk op te dragen. In veel gevallen kunnen projecten die op het eerste gezicht vervelend lijken, je onschatbare ervaring verschaffen, een specialisme laten ontwikkelen of je op een andere manier in contact brengen met interessante mensen.
Als het enigszins kan, moet je projecten vermijden die nergens toe leiden. Dit is de beste benadering:
- Doe de maagtest. Wanneer een extra verantwoordelijkheid echt niets oplevert, niets voor jouw carrière betekent en je alleen maar de dag berouwt dat je ze hebt geaccepteerd, zul je een dof samengeknepen gevoel in je maag voelen. Dat is een waarschuwingsteken dat je moet zien kwijt te raken
- Zeg nee en voer daarvoor andere verantwoordelijkheden aan- ik hou het kort en charmant. Laten we zeggen dat de directeur van personeelszaken je net heeft gevraagd plaats te nemen in een overplaatsingscommissie. Jouw antwoord: ‘ik voel me gevleid dat u het me vraagt, maar ik moet nee zeggen. Ik moet de verkoopvergadering bijeenwonen en al mijn tijd wordt daardoor opgeslokt.’
- Zeg nooit ‘misschien’. ‘Misschien is helaas een van de lievelingswoorden van een lief meisje. Je bedoelt eigenlijk nee, maar in de loop van de tijd heb je de indruk gekregen dat ‘misschien’ aardiger klinkt. Maar de persoon die de vraag stelt, hoort in ‘misschien’ een mogelijk ‘ja’ en zal je blijven achtervolgen. Wanneer je uiteindelijk ‘nee’ zegt, zal ze bijzonder geïrriteerd zijn dat ze zo lang aan het lijntje gehouden is.
Hou mijn blog in de gaten! De komende maanden zal ik diverse artikelen plaatsen die je zullen helpen om het heft in eigen handen te nemen. Reken af met oude verwachtingspatronen en leer met durf en intuïtie te bereiken wat je wilt! Wil jij nu al in je kracht staan en kun je niet wachten om een vrouw met pit te worden die het heft in eigen handen neemt meld je dan aan voor mijn nieuwe programma: ;Ben jij een BITCH (Ben jij een BITCH is onderdeel van ‘Ontdek je Talent Masters en wordt niet meer los aangeboden)